Kjør elektriske ekspressbuss mellom Frankfurt og Mannheim

FlixBus vokser kraftig i Europa. Nå vil de satse på elektriske ekspressbusslinjer og starter opp deres andre fullelektriske rute som blir mellom Frankfurt og Mannheim.

I våres var FlixBus først ute med å teste fullelektriske busser på lengre ruter. Testruten som går mellom Paris og Amiens i Frankrike har fungert bra og nå settes det i gang tilsvarende rute i Tyskland.

– Vi skal være med å forme mobilotetens fremtid. Tross at elektriske busser er vesentlig dyrere å kjøpe inn, er vi overbevist om at dette på sikt kommer til å bli en verdifull investering for oss som selskap, for våre kunder og ikke minst miljøet, sier Andre Schwämmlein, grunlegger av FlixBus.

– Vi er helt sikker på at dette er vedepunktet innen mobiltet, legger han til.

I tyskland kommer bussene til å kjøre to tur- returreiser daglig mellom Frankfurt og Mannheim. I Frankfurt stopper bussen på flyplassen og ved Heideberg. Bussen skal kun benytte strøm fra grønn produksjon. Bussen skal lades en eller to ganger om dager, og i tillegg skal den lades opp over natten. Det vil finnes en ladestasjon ved Mannheim sentrale busstasjon ZOB, eller den kan lades på en tilfeldig ladestasjon i Frankfurt. Hver av disse ladestasjonene har en kapasitet på 80 kilowatt.

-Vårt mål er å overtale folk til å benytte kollektivtransport, sykkel eller bildeling. Det rekker ikke med å bare innføre elektriske biler, forteller Sönke Tangermann som er styremedlem i Greenpeace Energy.

– For at kjøretøyene skal være miljøvennlige må det benyttes grønn strøm. Det rekker ikke med å bare endre teknologien, legger han til.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.