Volvos lengste elbuss

Volvos lengste batterielektriske buss er 28 meter lang og skal kunne ta opptil 250 passasjerer. Vi snakker om en videreføring av chassisprogrammet BZR som får tillagt en T i betegnelsen, BZRT.

Denne chassisvarianten er tatt frem for såkalte BRT-systemer (Bus Rapid Transit), raske bussruter med høykapasitetsbusser, ofte i egne bussfiler. Produksjonen skjer ved Volvos fabrikk i Curitiba i Brasil, men chassiset skal kunne leveres over hele verden.

Den dobbeltleddede bussen har to elmotorer som hver yter 200 kW, altså 400 kW til sammen. I kraftoverføringen finner vi også Volvos egen to-trinns automatiserte I-Shift girkasse. Kjøretøyet kan leveres med batteripakker på 540, 630 eller 720 kWh. Alt avhengig av ladeløsning vil fullading av batteriene ta to til fire timer. Batteriene er plassert under et helt flatt gulv.

Bussen har et omfattende utstyr for sikkerhet og førerstøtte. Det gjelder blant annet sensorer som avdekker alt av blindsoner rundt kjøretøyet.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.