Volvo 9700 skal gjenoppstå – i Mexico
Den velkjente langrute- og turbussen Volvo 9700 har vært borte fra markedet siden Volvo la ned sin egen bussfabrikk i Polen, men om et års tid vil bussen gjenoppstå med produksjon på Volvo-fabrikken i Mexico.
Det er vår svenske kollega Bussmagasinet.se som melder dette. Produksjonen kommer i gang til neste år, og de første leveransene vil finne sted i løpet av siste kvartal 2026. I utgangspunktet skulle bussen produseres hos den spanske karosserileverandøren Sunsundegui, men dette samarbeidet ble av forskjellige årsaker avbrutt i september 2024.
Volvo-fabrikken i Mexico har vært i gang i mer enn 25 år. Den har først og fremst spesialisert seg på langrute- og turbusser for det store meksikanske markedet, men produserer også busser for kollektivtrafikk. Fra nest år skal fabrikken altså også produsere busser for det europeiske markedet.
Thomas Nylund, som er Europasjef for Volvo Buses, uttaler til Bussmagasinet.se at Volvo 9700 i store trekk kommer til å være samme buss som tidligere. – Vi kommer til å starte med et begrenset volum og sikre en god produksjonsstart og riktig kvalitet. I 2027 vil leveransene bli oppskalert, sier han.
I startfasen vil det bli et begrenset antall varianter. Det blir fire basisvarianter tilpasset de mest etterspurte versjonen på de europeiske markedene hvor i dag har nybussalg. Her i Norden er Sverige, Norge og Finland kjernemarkeder for Volvos busser. Andre viktige markeder er Benelux-landene, Frankrike, Italia, Spania og Portugal. I de to sistnevnte dreier deg seg mest om å levere chassiser til lokale karosserileverandører. Også Storbritannia og Irland er viktige for Volvo.
Nylund antyder også at Volvo vil komplettere med andre bussvarianter enn hittil. Og så har dobbeltdekkervarianten 9700 DD eksistert hele tiden med produksjon hos finske Carrus.
Når det gjelder Volvos mest luksuriøse turbussmodell, 9900, foreligger det for øyeblikket ingen konkrete planer.