Volvo 9700 skal gjenoppstå – fra Mexico

Det ser nå ut til å gå mot en løsning for Volvos turbusser – fra selskapets egen fabrikk i Tultitlán i Mexico. Men det drøyer nærmere to år før de er i Europa.

Det har vært stillstand siden begynnelsen av 2024 da Volvo stengte sin egen bussfabrikk i Wroclaw i Polen. I utgangspunktet var det meningen at produksjonen av Volvos tur- og langrutebusser skulle tas over av spanske Sunsundegui. Disse planene ble av ulike årsaker stoppet tidligere i år.

Volvo har hatt sin egen bussfabrikk i Mexico i mer enn 25 år og bygd busser for det latinamerikanske markedet. Fabrikken produserer blant annet modellserien 9800 som har mye felles med 9700 som det nå er planer om å produsere for det europeiske marked. Hva som skjer med Volvos ypperste premiumprodukt, 9900, er det ikke sagt noe om.

Ifølge en melding fra Volvo skal 9700 fra Mexico dekke premiumsegmentet når det gjelder turbusser og langrutebusser. Den meksikanske fabrikken skal ha både kapasitet og kompetanse til dette. En del spesifikasjoner vil være forutbestemt, men det er også rom for fleksibilitet for å tilfredsstille kundenes behov.

Mye er fortsatt på planleggingsstadiet, og det er ennå ikke klart når det kan legges inn bestillinger og når de første bussene kan leveres. Men målet er altså at de første leveransene skal skje mot slutten av 2026.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.