Volgren feirer 45-årsjubileum

Hørt om Volgren? Selskapet er et vellykket «ekteskap» mellom Volvo og australske Grenda. Navnet er satt sammen av begge selskapenes første stavelser. I år er det 45-årsjubileum for et vellykket samarbeid. Stillingen er sterk når det gjelder busser i Australia.

Men røttene må vi lenger tilbake for å finne, helt til 1945. Det var da George Brenda sluttet som melketransportør og beveget seg inn i bussbransjen med å kjøpe fire bussruter med tilhørende seks busser.

Vi skal hoppe bukk over historien til Grenda Bus Services når det gjelder busstransport. Men inn på 70-tallet etablerte selskapet en virksomhet for reparasjon av busskarosserier. Dette gikk så bra at selskapet ble distributør av Volvo busschassiser i Victoria og den søndre delen av New South Wales. Den første bussleveransen med chassis fra Volvo og karosseri fra Grenda skjedde i 1979, og dermed var Volgren et faktum.

Volgren ble raskt en suksess, kjent for produkter med høy kvalitet. En av datidens ledere av Volvo Bus Australia, Mitchell Peden, uttalte at samarbeidet var enestående når det gjaldt styrke og suksess. – Det har ikke vært noen sterkere partner for Volvo Bus i Australia enn Volgren, uttalte han.

Samarbeidet med Volvo førte også til et nytt samarbeid, med det sveitsiske selskapet Hess med aner helt tilbake til 1882. Hess var tidlig kjent for sin aluminiumsteknologi som i dag er kjent som `CO-BOLT®`. Med denne teknologien på plass bygde Volgren sin første buss i 1979 på et Volvo B58 busschassis med underliggende motor mellom akslene. Dette busschassiset var for øvrig meget populært her til lands på den tiden.

Sterk økning

Dagens leder av Volgren, Geoff Grenda, sier han er veldig stolt av Volgrens utvikling som bussprodusent. – Vi har gått fra å produsere noen få busser til eget bruk til å bli markedsleder, noe både nåværende og tidligere medarbeider kan være virkelig stolte over, sier han. – Og vi har vært først på markedet med litt av hver, fortsetter han.

Mellom 1999 og 2004 sørget en rekke statlige og lokale kontrakter for at Volgren gikk fra å være en lokalprodusent i Viktoria til å bli nasjonal leverandør i det enorme landet.

Volgren forble et familieselskap gjennom selskapet Grenda Corporation til 2012. Da ble en majoritets-aksjepost solgt til brasil-baserte Marcopolo SA, en av verdens største busskarosseriprodusenter. Dette har hatt stor betydning for videre ekspansjon i Australia.

Volgren har de senere årene arbeidet målbevisst mot en overgang til utslippsfrie busser. Den første elektriske bussen så dagens lys i 2019, og i løpet av 2024 vil selskapet ha levert mer enn 140 utslippsfrie busser. Dette inkluderer også selskapets første hydrogenbuss.

Volgren har i dag en sterk posisjon innenfor bybussegmentet, men sikter mot å bli en totalleverandør på det australske marked. Selskapet ser store muligheter innenfor skolebusser, langruter og turbusser. Innenfor sistnevnte jobber nå Volgren sammen med Marcopolo for å få sistnevntes nyeste turbussgenerasjon, G8, inn på det det australske marked. De første G8 vil være på plass neste år.

Volgren har flere jubileer i år. Det er 25 år siden selskapet etablerte fabrikk i Perth og 15 år siden fabrikken i Brisbane startet produksjonen. I tillegg vil selskapet levere buss nummer 10.000 senere i år. Volgrens tre fabrikker i Melbourne, Perth og Brisbane skal levere mer enn 600 busser i løpet av 2024.

Kilde til denne artikkelen: ABC – Australia Bus & Coach

Bildet øverst: En av de tidligste bussene fra Volgren bygd på chassis fra Volvo. (Foto: Volgren)

Volgren BZL Electric nylig levert til Perth er selvsagt bygd på Volvos elektriske chassis BZL. (Foto: Delstatsregjeringen i Western Australia)

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.