Trolig over og ut for Sunsundegui

Den spanske busskarosseriprodusenten Sunsundegui er mest sannsynlig konkurs, og 341 ansatte mister jobben.

Dette skjer etter at den eneste potensielle investoren, belgiske Dumarey Group, har trukket seg etter ikke å ha fremlagt et formelt tilbud.

De siste årene har vært vanskelige for flere europeiske bussprodusenter. Dette er altså også tilfellet for Sunsundegui. Det er tidligere rapportert at selskapet mangler likvide midler og har opparbeidet en gjeld på over 48 millioner euro, hvorav 8,9 millioner euro er til leverandører og resten til finansinstitusjoner.

Problemene startet under Covid 19-pandemien på grunn av produksjonsproblemer. Dette ble ytterligere forverret da Volvo trakk seg ut av et planlagt samarbeid om produksjon av buss-seriene Volvo 9700 og 9900 i 2024.

Sunsundegui skal angivelig fortsatt ha en ordrebok på 530 busser for 2025, men mangler likviditet, samt organisatorisk og teknisk kapasitet til å møte produksjonsbehovet på en lønnsom måte. Etter at Dumarey har trukket seg, har bobestyreren informert bedriftsforsamlingen om at med mindre en løsning dukker opp i siste øyeblikk, er likvidasjon av eiendeler og oppsigelse av alle 341 ansatte den eneste utveien.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.