Traton tar sterkere hånd om batteriproduksjonen
Traton-gruppen, hvor blant annet MAN og Scania inngår, tar nå sterkere hånd om batteriproduksjonen til egne kjøretøy. MAN har nettopp hatt den formelle åpningen av batterifabrikken i Nürnberg, og Scania har kjøpt mer av Northvolt.
Fredag før påske hadde MAN formell åpning av sin egen batterifabrikk i Nürnberg i Tyskland, men batterier har man allerede produsert der i noen tid. Den tyske nyttekjøretøyprodusenten har investert 100 millioner euro (nær 1,2 milliarder NOK) i fabrikken og regner med å bruke ytterligere 150 millioner euro (nær 1,8 milliarder NOK) de kommende årene. Noe av disse midlene er tilskudd fra mandighetene. Fremtidige investeringer kommer både for å øke kompetansen rundt batteriproduksjon og for å øke produksjonskapasiteten. I tillegg til å produsere batteripakker skal fabrikken etter hvert også produsere modulene som inngår i pakkene.
Batteriproduksjonen skjer side om side med produksjonen av dieselmotorer i Nürnberg-fabrikken. Det gjelder blant annet den nye motorserien D30 som er utviklet for hele Traton-gruppen. Basismotoren leveres i lastebiler fra både MAN og Scania.
Batteriene fra Nürnberg blir å finne i både busser, lastebiler og varebiler fra MAN. Blant annet starter serieproduksjon av de elektriske lastebilseriene eTGS og eTGX i løpet av sommeren. På buss-siden brukes batteriene foreløpig i MAN Lion’s City E, men den batterielektriske tur- og langrutebussen Lion’s Coach E vil også bli vist senere i år.
Kapasiteten i MANs batterifabrikk er i startfasen 50.000 batteripakker i året, men fabrikken er konstruert for å klare det dobbelte etter hvert. Batteriproduksjonen vil bli skalert opp i takt med en forventet økning i etterspørselen etter batterielektriske nyttekjøretøy.
Scania
MANs batterifabrikk har så langt ikke produsert batterier til søsterselskapet Scania som har sin egen batterifabrikk i Södertälje. Problemet er at denne fabrikken har fått battericeller fra Northvolt. Northvolt har imidlertid økonomisk vært en fiasko og har gått på en gedigen konkurs. Scania har til nå sikret seg deler av Northvolt-gruppen.
Vi meldte for knappe to måneder siden at Scania har kjøpt Northvolts batterifabrikk i Gdansk i Polen. Denne fabrikken inngår i Northvolt Systems Industrial. Like før påske, faktisk samme dag som MAN hadde den formelle åpningen av batterifabrikken i Nürnberg, offentliggjør Scania i en pressemelding at man like godt har kjøpt Northvolt Systems Industrial som i tillegg til fabrikken i Gdansk også består av et forsknings- og utviklingssenter i Tomteboda i nærheten av Stockholm.
Ifølge pressemeldingen skal Northvolt Systems Industrial være en partner for Scanias forretningsenhet PowerSolution.
Northvolt Systems Industrial utvikler og produserer i utgangspunktet «batterisystemer for tungindustri og off-highway markedssegmenter, og tilbyr en portefølje av batterimoduler og systemer som brukes i materialhåndtering, anleggsutstyr og gruvedrift», for å sitre fra pressemeldingen. Videre står det at «Med dette oppkjøpet vil Scania styrke sitt elektrifiseringstilbud for terrengapplikasjoner».
Det er litt vanskelig å se hva Scania mener med dette, men det er åpenbart at selskapet gjerne vil engasjere seg sterkere når det gjelder batteriproduksjon. Dette kan kanskje ha i seg et positivt element også når det gjelder batterier til busser og lastebiler.
Utstyret selges på auksjon
Siste utvikling i Northvolt-konkursen er at auksjonsselskapet PS Auction i dag, 14. april, skriver at utstyr fra Northvolt skal selges på auksjon. Verdien på utstyret skal være rundt 300 millioner euro (3,6 milliarder NOK). Dette er utstyr som ifølge auksjonsfirmaet har stor verdi for selskaper som investerer i elektrifisering av bilparken.