To selskaper kan glede seg til nye, fine Irizar turbusser

Bussmagasinet.no har vært på besøk hos den spanske bussprodusenten Irizar og blant annet sett på to flotte turbusser til to norske selskaper, Turbuss Bergen og Jenssen Turbuss. Det står Scania i fronten på begge.

Hver for seg er de fine turbusser, men samtidig på forskjellig måte.

Bergen Turbuss

Det nye kjøretøyet til Turbuss Bergen er en Irizar i8 bygd på Scania chassis. Eller chassis er en upresis beskrivelse ettersom det er snakk om to komponentgrupper, en med foraksel og styresystem og en med bakaksel, motor og girkasse, midlertidig satt sammen til et transportchassis og deretter montert inn i et selvbærende karosseri på Irizar-fabrikken.

Irizar i8 er flaggskipet hos Irizar. Dette er en meget forseggjort turbuss med det meste som kan leveres utstyr. Bussen har Scania-motoren DC13 165 (12,7 liter) på 500 hk og et dreiemoment på 2550 Nm. Videre er den utstyrt med den automatiserte Scania-girkassen Opticruise GRSO895R med 12 girtrinn og retarder. Her er det med andre ord plenty med krefter for alle forhold.

Bussen har en lengde på 13,2 meter som gir et bagasjevolum på 12,2 kubikkmeter. Antall sitteplasser er 53 pluss guide og sjåfør. Av utstyr kan nevnes kjøkken, dynamisk elektrohydraulisk servostyring, elektroniske speil, kamera som dekker hele veien rundt bussen, kollisjonsbeskyttelsen Front impact protection (R29) og en ny generasjon blindsonevarsling som inkluderer varsling av mye trafikanter.

Turbuss Bergen ble etablert i 2013, i starten med en minibuss. Det var en forsiktig utvikling frem til 2017, og etter det har veksten tiltatt. Særlig fra 2023 har det vært en meget positiv utvikling, og selskapet ble Gaselle-bedrift. Nå i år er Stavanger Turbuss etablert som et datterselskap av Turbuss Bergen.

I dag har selskapet fire store busser og to minibusser i Bergen og en stor buss i Stavanger. Fra januar til mai i 2025 får selskapet fem store busser og 3 minibusser. Av de store er fire Scania. Turbuss Bergen har i alt rundt 20 ansatte, i tillegg til fem sjåfører som leies inn etter behov. På det travleste i 2024 hadde selskapet inntil fire innleiebusser i drift.

Demobusser

Det nye flaggskipet til Turbuss Bergen starter sitt liv på norske veier som demobuss for Scania., så busselskapet må vente til utpå vårparten med å ta i bruk kjøretøyet.

Scania kommer til å ha ytterligere en demobuss i tiden som kommer. Det er en Scania Touring HD bygd hos kinesiske Higer som Scania har hatt et samarbeid med i mange år. Bussen er på 13,3 meter med 53 passasjerplasser pluss guide og sjåfør. Bussen er utstyrt med samme motor og girsystem som Irizar i8 omtalt ovenfor. Også her er det snakk om kjøkken, 360 graders kamerasystem og dynamisk elektrohydraulisk servostyring.

Jenssen Turbuss

Den andre bussen som snart er klar for overlevering til en norsk kunde, er en Irizar i6S som ligger hakket under i8, men den er likevel en forseggjort turbuss. Transportøren er gjerne kjent under navnet Jenssen Turbuss, men det formelle firmanavnet er Arnor E. Jenssen Turbusstransport AS. Det mest interessante med denne bussen er at den er utstyrt med gassmotor, nærmere bestemt Scania-motoren OC1 101 (12,7 liter) på 410 hk og et dreiemoment på 2000 Nm. Her er det også snakk om Opticruise-giring, GRS895R med 12 trinn og retarder.

Irizar i6S er en av få turbusser som kan leveres med gassmotor for flytende (nedkjølt) natur- eller biogass. Med biogass på tanken er et slikt kjøretøy ikke så langt fra utslippsfritt. For turoperatører som ønsker å levere mest mulig utslippsfrie reiser, er det biogass som gjelder, hvis man da ikke satser på en kinesiskprodusert elektrisk turbuss. Batterielektriske turbusser fra europeiske produsenter ligger i beste fall ett år frem i tid eller for de flestes vedkommende lenger.

Dette er den femte Irizar i6S gassbussen som Jenssen Turbuss anskaffer.

Turbusser på gass er heller ikke veldig vanlig ennå, men blant annet Jenssen har flere. Det samme gjelder Oslobuss. I alle tilfeller er det da snakk om samme løsning som den nye bussen til Jenssen Turbuss.

Bussen har en lengde på 14,07 meter som gir et bagasjevolum på 10,21 kubikkmeter. At bagasjekapasiteten er mindre enn i den litt kortere bussen til Turbuss Bergen har sammenheng med en gasstank som har et volum på 730 liter. Under gunstige forhold skal det gi en rekkevidde på inntil 1000 km. Bussen har 57 sitteplasser pluss guide og sjåfør.

Av utstyr kan nevnes elektroniske speil og kollisjonsbeskyttelsen Front impact protection (R29).

Arnor E. Jenssen Turbusstransport AS ble etablert allerede i 1977, og i dag er det Arnors sønn Frode Jenssen som er daglig leder og hovedaksjonær i selskapet. Han forteller at den bussen vi kunne inspisere hos Irizar, er den femte gassdrevne bussen i selskapet, og alle er tilnærmet like.

På vårt spørsmål om hvordan erfaringene så langt har vært med gassdrevne turbusser, sier Jenssen at selskapet har hatt slike busser i bare noen måneder, så han anser at de fortsatt er inne i en prøveperiode. Han sier at bussene i seg selv fungerer bra og at utfordringene ligger mest på fylleinfrastruktur rundt om. Derfor har bussene så langt vært brukt i bare Norge og Sverige, men de kommer til å bli brukt uten dette området etter hvert. Jenssen er godt fornøyd med rekkevidden sammenlignet med elektriske busser.

Selskapet holder til i Lørenskog utenfor Oslo og har rundt 35 busser fra minibusser til dobbeltdekkere og 75 ansatte.

Bildet øverst viser det nye flaggskipet til Turbuss Bergen. Den skal gå som demobuss for Scania før den settes i ordinær trafikk.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.