Tallinn satser fortsatt på trolleybusser

I den estiske hovedstaden Tallinn foregår det for øyeblikket en betydelig oppgradering av kollektivtrafikken, med nye trikker, nye trikkelinjer og mer miljøvennlige busser, blant annet mange trolleybusser.

Tsjekkiske Škoda Group har vunnet et anbud om å levere 40 trolleybusser, og det ligger inne en opsjon på ytterligere 30. Totalt har ordren en verdi på drøyt 50 millioner euro, tilsvarende 585 millioner NOK. I ordren ligger også en omfattende service- og vedlikeholdspakke. Kjøper av bussene er Aktsiaselts Tallinna Linnatransport som skjøtter kollektivtrafikken i Tallinn.

Den faste ordren fordeler seg på 22 18-meters leddbusser og 18 12-metersbusser. De er i praksis identiske, bortsett fra lengden. Bussene skal også ha en batteripakke som gjør det mulig å kjøre kortere strekninger uten kjøreledning, inntil 25 km. Det gjør bussene vesentlig mer fleksible enn de trolleybussene Tallinn har hatt til nå. De første bussene skal leveres i begynnelsen på 2026.

Inne i den andre vinteren hvor leddbusser har bydd på problemer i Oslo-området, er det verdt å merke seg at de nye trolley-leddbussene i Tallin skal ha drift på to aksler for å sikre best mulig fremkommelighet. Og det er altså i en hovedstad som har langt mindre topografiske utfordringer enn Oslo.

De nærmeste årene skal Tallinn totalt investere minst tilsvarende kostnaden for de kommende trolleybussene i forbedret og ny infrastruktur for trolley, to nye trikkelinjer som skal være klare i 2029 og nye biogassbusser.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.