Stort bedrageri av offentlig støtte til elektriske minibusser

Det er nylig avdekket et betydelig bedrageri når det gjelder offentlig støtte til innkjøp eller langtidsleasing av elbusser. Bedragerne har klart å karre til seg 12 millioner euro, tilsvarende 141 millioner norske kroner.

For at et selskap i Frankrike skal kunne få offentlig støtte til elbusser eller brenselcellebusser må man sende inn et spesielt dokument til aktuelle myndigheter sammen med tilleggsdokumenter som kopi av faktura, ordrebekreftelse, serienummer på kjøretøyene, bankopplysninger osv.

Bedrageriene gjelder elektriske minibusser. I 2022 ble det registrert rundt 50 slike busser i måneden. I begynnelsen av 2023 hoppet registreringene opp i 300 i måneden, med enkelte dager helt opp i 45 – tilsynelatende. Tilsynelatende fordi minibussene ikke eksisterer.

Det ene bedrageriet har ført til andre. Mange tilsynelatende nyetablerte selskaper har kjøpt elbusser. I enkelte tilfeller er også personer blitt frastjålet sin personlige identitet. Den franske avisen Le Monde skriver om en arkitekt som plutselig oppdaget at han sto som eier av et nystartet trafikkselskap som hadde søkt og fått tilskudd for kjøp av sju elbusser.

Transbus.org oppgir det det skal være utbetalt støtte til 504 ikke eksisterende elbusser, fordelt på 492 Karsan e-JEST, 11 Bluebus og en Heuliez GX337.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.