Stor vekst i busser 1. halvår (men ikke i Norge)

Det har vært en stor vekst i bussregistreringene i Europa første halvår i år, hele 30,1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Også varebiler viser en god vekst, 13,8 prosent. Når det gjelder lastebiler, er veksten ganske marginal, 2,4 prosent. For de tyngste er det faktisk en liten tilbakegang.

Dette er i henhold til halvårsstatistikken fra ACEA, organisasjonen for europeiske bilprodusenter. Med Europa menes i denne sammenhengen EU pluss de tre EFTA-landene Norge, Island og Sveits pluss Storbritannia.

I alt ble det registrert 25.056 busser over 3,5 tonn første halvår, mot 19.263 i samme periode året før, en oppgang på30,1 prosent. Og fortsatt er det dieselbussene som er dominerende, med hele 17.400 registrerte enheter i år, en oppgang på 40 prosent fra i fjor. Batterielektriske viser også en vekst, fra 3.299 i 2023 til 4.305 i år, en fremgang på 30,5 prosent. Hybridbusser og «Andre», som omfatter blant annet gassbusser og brenselcellebusser, viser en viss tilbakegang.

Store variasjoner

Det som er nevnt ovenfor, er det store bildet. Går man inn på det enkelte land, er det snakk om store variasjoner. Slik går det i en verden styrt av anbudsordninger som varierer veldig fra år til år. Men basis for den store veksten er de store markedene Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Storbritannia som alle viser fremgang. Størst er den i Storbritannia med hele 55,4 prosent, mens Frankrike bare må nøye seg med en vekst på 2,3 prosent.

I de mindre landene finner vi store variasjoner. Størst vekst finner vi i Hellas med hele 256,7 prosent i totalmarkedet og hvor batterielektriske busser viser en fremgang på hele 8.766 prosent. Men når utgangspunktet var 3 elektriske første halvår 2023, sier ikke dette så mye. Størst tilbakegang finner vi i Ungarn med en minus på nesten 70 prosent.

Norden

Norge bidrar absolutt på minussiden. Med 497 registrerte busser over 3,5 tonn første halvår i år mot 669 samme periode i fjor er tilbakegangen på 25,7 prosent. Dette skyldes nok i hovedsak den store variasjonen i anbudsleveransene fra år til år. Batterielektriske busser har en tilbakegang på hele 50,1 prosent, mens dieselbussene har økt med 62,4 prosent. Hybridbusser er helt ute av bildet, og innenfor «Andre», hovedsakelig gass, er det snakk om en nedgang på 93,7 prosent til bare seks enheter første halvår i år. Norge er for øvrig det største bussmarkedet i Norden.

I Sverige ser vi samme tendensen. Her er tilbakegangen totalt på 29,2 prosent, mens dieselbussene vokser med 62,4 prosent. Batterielektriske og «Andre» viser tilbakegang på henholdsvis 93,9 og 72,9 prosent.

I Danmark er forholdene stikk motsatte. Totalmarkedet viser en fremgang på 88,2 prosent, mens dieselbussene går tilbake med 20,7 prosent. Hele veksten tas av elbussene som har en fremgang på ikke mindre enn 862,5 prosent.

Finland har en enda større fremgang, 126,1 prosent. Både dieselbussene og elbussene er frem, med henholdsvis 92,2 prosent og 183,3 prosent.

For kuriositetens skyld tar vi med lille Island som har økt registreringene fra første halvår i fjor til samme periode i år med 30,3 prosent, og alt er på dieselbusser. Og antall busser? 86 første halvår i år.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.