Stopp for miljøsone 3 i Stockholm – igjen

Länsstyrelsen i Stockholms län har på nytt stoppet Stockholm bys kontroversielle planer om å innføre miljøsone klasse 3 i deler av Stockholm.

Det er vår svenske kollega Bussmagasinet.se som melder dette. Länsstyrelsen tar imidlertid ikke stilling til om det er riktig eller galt å innføre en slik miljøsone, men anser at utredningen i forkant av byens beslutning har klare mangler.

Länsstyrelsen peker på at kommunen må utrede forutsetningene for miljøsonen skikkelig før den eventuelt kan innføres. Kommunen har rett og slett ikke oppfylt sin utredningsplikt. Blant annet er det mangler i konsekvensanalysen i spørsmålet om det aktuelle området er særlig miljøpåvirket sammenlignet med nærliggende områder. Kommunen har heller ikke utredet konsekvensene tilstrekkelig for området når det beboeres og næringslivets behov for transport.

Og, som tidligere nevnt, har bransjeorganisasjonen Sveriges Bussföretag motsatt seg en rask innføring av miløsone klasse 3 på bakgrunn av at det foreløpig nesten ikke finnes turbusser som tilfredsstiller miljøsonekravene.

Stockholms trafikborgarråd, Lars Strömgren (Mijöpartiet), påpeker at miljøsone klasse 3 tidligere er godkjent av Förvaltningsrätten og EU-kommisjonen. – Nå må vi lese Länsstyrelsens beslutning og analysere hvordan vi best går videre. Målet er fortsatt å innføre miljøsonen så raskt som mulig, sier han.

Miljøsone klasse 3 er den strengeste type miljøsone. Disse kjøretøyene får kjøre i slike miljøsoner:

– Lette og tunge batterielektriske kjøretøy av alle slag

– Lette og tunge brenselcellekjøretøy av alle slag

– Lette og tunge gassdrevne kjøretøy som tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6

– Tunge ladehybrider som tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6.

Ettersom få av dagens turbusser tilfredsstiller de fire kategoriene, er det særlig reiselivsnæringen dette går ut over.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.