Solaris viste frem 24 meter trolleybuss
Dobbelleddbuss har stor kapasitet og passer godt til linjer hvor en trenger kapasiteten. Nå har også Solaris strekt seg ut i lengden. Deres nye 24 meter trolley buss kan løse flere utfordringer på en og samme gang.
Flere og flere byer i verden ser på busser med ekstra stor kapasitet. Her i Norge er det Trondheim som har satset på tilsvarende dobbelledede busser. Men de har valgt å gå for hybridløsning.
Solaris derimot, de har satset på å gjøre deres nye dobbelleddbuss utslippfri. Det vil si at de går helt og holdent på strøm. Og strømmen får de via kabler i luften. Og skulle det ikke være strekt opp kabler hele veien, så klarer de innebygde batteriene å forflytte bussen over lenge strekning. Inmotioncharging kalles det. Og det er kort forklart en opplading av batterier mens bussen er i bevegelse og koblet på kablene. Den kobler seg også av og på linjen helt automatisk.
Et slikt system er i drift i byen Gdynia i Polen. Her har de satset stort på trolleybuss. De har både tradisjonelle trolley linjer og IMC linjer hvor bussene kjører på batteri på deler av ruten.
Solaris har for tiden deres 24 meter buss på test i byen og om kort tid er den klar for Europa. I første omgang som trolleybuss, men på sikt vil den også kunne leveres som ren elektrisk buss, men ulike ladesystemer.