Solaris med elektrisk normalgulvsbuss

Solaris har fått et solid fotfeste i Europa på nullutslippsbusser. For tiden ligger de på en solid andre plass, kun slått av Mercedes-Benz. Hele 705 nullutslippsbusser ble levert til kunder i 2024. Nå tar Solaris steget inn på forstadsbusser, klasse II med deres nye fullelektriske normalgulvsbuss. Den vil ha premiere i løpet av våren.

Normalgulvsbuss fra Solaris er forsåvidt ikke noe nytt. Det er nå nær 10 år siden at Solaris InterUrbino så dagens lys. Den ble dessverre ikke noe stor suksess. Og forsvant ut av markedet etter noen få år.

Men nå etterspør kundene en nullutslippsbuss med normalgulv over hele Europa. Og tiden er moden for Solaris til å igjen satse på en høyere bussmodell. Klasse II segmentet er i dag stort sett dominert av busser fra Kina. De europeiske produsentene har fokusert nærmest kun på klasse I bybusser når det er snakk om nullutslippsbuss.

Den nye forstadsbussen til Solaris har enda ikke fått et navn, men det ville ikke vært feil å børste støvet av Inter Urbino navnet igjen. Men det som er klart, er at bussen vil komme i tre ulike lengder fra 10,9 til 13 meter. Basismodellen vil være batterielektrisk, men en hydrogendrevet versjon er også på tegnebordet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.