Selvkjørende MAN-buss i 2030

Det pågår en rekke prosjekter med selvkjørende biler av alle slag rundt om i verden. Felles for de fleste er at de er på et forsøksstadium. Nå sier MAN Truck & Bus at selskapet har som mål å lansere en ferdigutviklet selvkjørende bybuss i 2030.

Målene for selvkjørende busser er å skape et enda sikrere og mer komfortabelt tilbud for publikum. Bussen er tross alt det viktigste offentlige kommunikasjonsmiddelet i alle land. Men det er ytterligere et element som presser på for utvikling av selvkjørende busser, nemlig en stadig større mangel på sjåfører.

MAN har vært på banen for utvikling av selvkjørende bybusser i flere år. Selskapet deltar i flere prosjekter rundt dette, blant annet BeIntelli i Berlin. Her går nå en selvkjørende buss, utstyrt med teknologi fra forskjellige samarbeidspartnere, i trafikk mellom Brandenburger Tor og Adenauerplatz. Bussen er utstyrt med 60 sensorer, som inkluderer kameraer, radar og 3D lidar. Videre har den skjermer og andre informasjonsmidler for å visualisere for passasjerene hva som skjer underveis. Men helt selvkjørende er bussen likevel ikke, ettersom den har en såkalt sikkerhetssjåfør om bord.

Ytterligere et prosjekt er MINGA i München. Dette tar for seg forskjellige former for autonom (selvkjørende) lokal transport med bestillingstransport, selvkjørende og buss-platooning. Sistnevnte er et system hvor to eller flere busser kjører tett etter hverandre og hvor den første styrer hva de bakenforliggende foretar seg, enten selvkjørende eller med en sjåfør om bord.

MANs andel i dette prosjektet er blant annet en selvkjørende elektrisk Lion’s City E som skal i drift fra2026. Bussen skal kjøre under realistiske trafikkforhold, men også her skal det være en sikkerhetssjåfør om bord.

Og målet er altså å lansere en selvkjørende buss i 2030. Om dette også innebærer produksjonsstart da, sier ikke meldingen noe om. Og det er snakk om en selvkjørende buss som tross alt har en viss begrensning. Bussen skal være selvkjørende på nivå fire, som er det nest høyeste nivået. Dette innebærer at bussen skal kunne kjøre helt uten sikkerhetssjåfør, men da innenfor definerte områder. Nivå 5 innebærer at et autonomt kjøretøy skal kunne kjøre hvor som helst.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.