Selv i verdens nordligste by gjør elbussene jobben

Vi står på terskelen til en ny vinter, og mange lurer på om det blir en ny vinter med bussproblemer. I verdens nordligste by, Hammerfest, går man inn i sin andre vinter med elbusser, og den første vinteren viste seg å gå veldig greit for elbussene.

– Selvfølgelig har vi hatt noen ting som vi har måttet ta tak i og som vi kommer til å følge opp og utbedre til denne vinteren, men alt i alt så har vi vært veldig fornøyde med elbussene. Sist vinter hadde vi kun én stans hvor bussen gikk tom for strøm, men det skyldtes svikt i egne rutiner, sier Trond Inge Hausmann som er driftsleder for Hammerfest, Honningsvåg og Havøysund i Tide Buss.

– Da Finnmark fylkeskommune lyste ut anbudet på busskjøring, hadde de en vekting under miljøkriterier som gjorde det attraktivt og fordelaktig å velge elbusser. Derfor tilbudte vi det, forklarer Jan-Helge Sandvåg, teknisk direktør i Tide.

Tide Buss endte opp med å velge Volvo til Hammerfest. I Selskapets flåte på 2450 busser er Volvo det største enkeltmerket, så det var erfaringer å bygge videre. Elbusser har Tide hatt i Trondheim siden 2019 og har god erfaring med den. Også vinterbyen Lillehammer har elbusser fra Volvo og har gode erfaringer med dem om vinteren.

Spesifikasjonen må stemme

Men det handlet om mer enn erfaring fra andre byer. Hammerfest ligger langt nord, og det er tidvis krevende klimatiske forhold. For å få dette til å fungere måtte spesifikasjonen være god. I Trondheim har bussene pantografer på taket som lader med hurtiglading på hver endeholdeplass, som et supplement til depotlading. I Hammerfest har bussene større batteripakker og all lading skjer på depot.

– Det var viktig for oss å velge vekk laderne på nederste hylle, men heller gå for ladere med god kvalitet som var godkjent til temperaturer ned i minus 30 grader, og som var testet i denne type miljø. Uten lading på natten går ikke bussen dagen etterpå, understreker Sandvåg.

– Men det som for oss var helt ufravikelig da vi spesifiserte disse bussene, var også en mulighet til å hjelpe på oppvarmingen i veldig kalde perioder. Derfor har bussene en dieselvarmer med en kapasitet på opp mot 300 kW. Dette er en viktig løsning når det er kaldt. Bussen mister varme veldig fort når dørene til stadighet åpnes. Hjelpevarmeren trer inn på en definert temperatur. – Det er med på å sikre vi at vi har nok batterikapasitet i perioder med kulde og vind, sier Sandvåg.

Tide Buss har i alt ni elbusser fra Volvo som går i sentrum og de nærmeste områdene. Åtte av disse er i kontinuerlig drift, og den siste er en reservebuss. Seks av bussene har den største batteripakken Volvo kunne levere da bussene ble bestilt.

Selskapet forteller at man brukte litt tid på å samle erfaringer rundt forbruk, lading og strøm. Noen innkjøringsproblemer var det, men det er det med det meste som er helt nytt. Det er litt annerledes å drifte elbusser enn kjøretøy på diesel. Noen skift er gjort om for å tilpasse ruter til kjøretøyenes batterikapasitet.

Hausmann innrømmer at han overtok dette ansvaret med en porsjon spenning før forrige vinter. – Når vi befinner oss såpass langt nord, og man ser i media at de sliter lenger sør, kommer skepsisen. Men man må se det litt i sammenheng, og det har stort sett vært problemer med leddbusser. Det går ikke an å sammenligne, med våre busser, understreker han.

Elbussen er ikke skyld i vinteren

Første vinteren var tøff, med blant annet dårlig brøyting under store snøfall. – Da har bussene kanskje måttet innstille, stått litt fast, eller ikke kommet seg opp en bakke. Da har flere skrevet på sosiale medier og lagt skylden på den forferdelige elbussen og at det hadde vært mye bedre å ha en dieselbuss, forteller Hausmann. – Men vi stod faktisk fast med dieselbuss her tidligere i Hammerfest også. Vær og føreforhold kan man ikke gjøre noe med. Sånn er det, og det er ikke elbussen sin skyld, konstaterer han.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.