Scania med kinesiske og spanske elbusser

Vi har tidligere skrevet om at Scania har muligheter til å levere elbusser både produsert hos kinesiske Higer og spanske Irizar. Nå kommer en leveranse av begge deler i Sverige.

Vanligvis skriver vi ikke så mye om bussleveranser i Sverige, men her gjør vi et unntak, både for å fortelle at Scania er i gang igjen med leveranser av elbusser etter at selskapet la ned sin egen bussproduksjon i Polen og for å vise at det er muligheter for flere løsninger.

Det er Connect Bus som nå har valgt Scania, og et er snakk om 14 elbusser som skal i trafikk i og rundt Åre, et sted som er velkjent for mange skientusiaster.

Det er altså snakk om to forskjellige bussmodeller. Den ene er toakslede Scania Fencer som bygges i Kina på Scanias nye elbuss-chassis. Disse bussene har laventre-løsning og fire batteripakker, og de skal leveres allerede i løpet av sommeren.

Den andre modellen er Scania Irizar i3 i treakslet utførelse i en laventreløsning. Dette er også en ganske ny bussløsning, Disse bussene får fem batteripakker. Her er det snakk om leveranse rundt årsskiftet.

De nye bussene skal benyttes både i bytrafikk og regionaltrafikk.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.