Scania lanserer treakslet elbusschassis

Scania utvider nå sitt chassisprogram for batterielektriske busser med en treakslet variant i laventreutførelse.

I tillegg til tre aksler kommer chassiset med ny elmotor, ny drivaksel, ny løpeaksel og mulighet for høyhastighetslading ved hjelp av tilkoblingspunkter både foran og bak, noe som vi også har sett på kinesiske langrute- og turbusser.

Ifølge en melding fra Scania er chassiset robust og har en moduloppbygging som gjør det enkelt å tilpasse bussen til den enkelte operatørs behov. Chassiset er dessuten konstruert for enklere og rimeligere vedlikehold.

Det nye chassiset får Scanias nye elmotor som kan leveres med effekter på 240-, 270-, 300- og 330 kW. Motoren har integrert automatgirkasse med to- eller fire trinn. Dette gjør det mulig å tilpasse bussen til svært varierende driftsforhold.

Chassiset får også en ny drivaksel med to raskere bakakselutveksling og mindre innvendig friksjon, noe som gir økt effektivitet. Chassiset har også en ny styrt løpeaksel som skal harmonere godt med den nye drivakselen.

På alt av elektriske kjøretøy er det bestandig spørsmål om ladehastighet. Megawattlading har i praksis foreløpig ikke kommet så veldig mye lenger enn på tegnebrettet. I mellomtiden løser Scania ladehastigheten på en annen måte, slik blant annet enkelte kinesiske produsenter gjør, ved hjelp av ladepunkter både foran og bak. Ved samtidig bruk av disse skal det være mulig å lade med inntil 325 kW og 500 A. Sammenlignet med den nå værende frontladingen på 130 kW og 200 A er dette en vesentlig økning, som gir betydelig kortere ladetid.

Flere av nyhetene på det nye treakslede chassiset kommer også på Scanias toakslede elbusschassiser.

Så blir det spennende å se hvor Scanias treakslene elbuss dukker opp først og med hvilket karosseri.

Scanias nye treakslede elbusschassis kan ha ladetilkobling foran, bak eller begge steder. Ved lading samtidig i begge ender skal det være mulig å lade med inntil 325 kW og 500 A.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.