Scania-Higer Fencer testes i Tyskland
Det tyske fagtidsskriftet Omnibusspiegel utfører en test av elbusser denne uken. En av bussene der er Scania-Higer Fencer F1 Integral EV.
Og det er årsaken til at vi omtaler at denne testen nå finner sted. Scanias elbuss produsert hos kinesiske Higer har på mange måter gått under radaren når det gjelder Scanias tilbud av elbusser etter at selskapet besluttet å legge ned sin egen bussfabrikk i Polen.
Scania-Higer møter i denne testen konkurrentene Iveco Crossway LE City Elec, Solaris Urbino 12 Electric og VDL Citea LF-122. Fokus under årets Ebus Test 2025 er 12-metersbusser, mens tilsvarende test i fjor fokuserte på leddbusser.
Men selv om vi i utgangspunktet har hørt lite om Scania-Higer Fencer til nå, er informasjoner om denne buss-serien lett tilgjengelige på Scanias hjemmesider, også den norske. Fencer kan leveres i lengder på 10,8-, 12,0-, 12,5- og 13,0 meter som toakslet, 13,0- og 15,0 meter som treakslet og som 18-meters leddbuss. Bussene kan leveres både med både diesel- og gassmotorer og som batterielektriske.
Som elbuss har Fencer en motor på 250 kW kontinuerlig og en toppeffekt på 300 kW. I drivlinjen er det også en to-trinns automatgirkasse. Kjøretøyet kan leveres med batteripakker på 264 eller 330 kWh. Lading kan skje via pantograf med en effekt på inntil 300 kW eller CCS2-kontakt med inntil 150 kW.
Scania produserer ikke selv lenger komplette busser, men et bredt spekter av buss-chassiser. Selv om selskapet har et betydelig samarbeid med både kinesiske Higer og Spanske Irizar, så snakker Scania også med andre karosserileverandører.
Under kan dere se Bussmagasinets testvideo av Scania Fecer F6, en normalgulvsbuss bygget i et samarbeid mellom Scania og Higher.