Politiet beslagla bussen etter promillekjøring

En buss til verdi av 4 millioner kroner er nå beslaglagt av dansk politi etter at bussjåføren ble stoppet med 2 i promille. Umove Bus mener deres selskap blir straffet, ikke sjåføren.

Den 22. April rykket politiet ut til en hendelse hvor en buss fra selskapet Umove i Danmark var involvert i to hendelser. Den ene var med personskade. Politiet valgte å beslaglegge bussen som sjåføren kjørte. Og nå kan den bli tvangsolgt av myndighetene.

Regionssjef i Umove, Johnny Bek, mener at dette er en uforholdsmessig streng straff for selskapet.

– Dette er en yrkessjåfør som med vilje har konsumert alkohol mens han kjører. Derfor er man som bileier i en situasjon der det er vanskelig å gjøre noe, sier Johnny Bek til Dr.dk

Han sier at selskapet har valgt å engasjere en advokat for å få bussen tilbake.

– Jeg synes at straffen som er ilagt selskapet ved å kreve et kjøretøy verdt over fire millioner kroner er for stor, sier han.

Ifølge Johnny Bek synes selskapet det er vanskelig å klare seg uten bussen.

– Vi er litt utfordret ved at vi må bruke bussen til å transportere passasjerer rundt.

Umove har totalt 65 elbusser som kjører på ruter i Sønderjylland.

Kan skje også i Norge

Saken er under behandling og skal opp i rettsystemet snart. Men problemstillinger er like aktuell her i landet.  Det jobbes med å gi politiet mulighet til å beslaglegge kjøretøy ved fartsovertredelse av alvorlig grad med mer. Det vil si st en kan oppleve akkurat det samme som en nå ser i Danmark. Og dette vil kunne oppleves veldig feil om politiet også skal få beslaglegge busser eller lastebiler fra selskaper.

En nordmann mistet sin sportsbil i en fartskontroll i Danmark og denne ble solgt på tvangsauksjon uten at eieren ble lyttet til. Og det ville også skjedd om bilen var eiet av bank, leasingselskap eller annen person.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.