Økning for buss, minus for vare og last

Kvartalsstatistikken fra ACEA, bransjeorganisasjonen for europeiske bilprodusenter, viser en liten oppgang for busser første kvartal sammenlignet med fjoråret, mens både vare- og lastebiler har en betydelig tilbakegang.

De fleste europeiske produsentene melder om et krevende første kvartal, men lyspunktet er altså bussene som ofte viser en litt annen utvikling enn vare- og lastebiler. Første kvartal ble det i alt registrert 11.658 busser over 3,5 tonn i Europa, da definert som EU pluss EFTA-landene Norge, Island og Sveits, samt Storbritannia. I samme periode i fjor ble det registrert 11.032 busser, og økningen fra i fjor til i år er altså på 5,7 prosent.

Våre kolleger innenfor EU beskriver nok registreringene i litt mindre positive ord. Det er nemlig landene utenfor EU, da særlig Storbritannia og til dels Norge, som sørger for oppgangen for busser. EU alene har en tilbakegang på 1,8 prosent.

Kraftig oppgang for batterielektriske

Batterielektriske busser har imidlertid en helt annen utvikling enn busser generelt. For hele Europa (slik vi har definert ovenfor) ble det i første kvartal registrert 2.627 enheter mot 1.628 i samme kvartal i fjor. Det representerer en økning på hele 61,4 prosent. Men også dieseldrevne busser har en liten oppgang fra 7.728 i 2024 til 7.788 i år, opp 0,8 prosent. Det aller meste av tilbakegangen faller på hybride busser, tilbakegang på 30,1 prosent. Også gruppen «andre» går tilbake, her med 8,7 prosent. «Andre» består av alt av gassbusser og brenselcellebusser. Da er det nok gassbussene som tar smellen. Busser med hydrogenfyrte brenselceller vet vi øker, men ganske forsiktig og fra at ganske lavt nivå.

Som vanlig er det stor variasjon fra land til land. Størst økning generelt er det Sverige som har med hele 189,9 prosent totalt. Det er bra økning på dieselbusser med 28 prosent, men i prosenter så er det elbussene som øker desidert mest, fra bare 9 i fjor til 237 i første kvartal i år, en oppgang på hele 2.533,3 prosent! Alle med en viss snev av kunnskaper om buss vet at disse variasjonene først og fremst skyldes når på året busser til nye anbud blir registrert.

Litt av samme utviklingen ser man også i land som Hellas og Litauen, som både har en positiv utvikling generelt og en voldsom prosentøking på batterielektriske busser, henholdsvis 1.900 og 3.800 prosent. I disse to landene er nok årsaken mest at det det er først i den senere tiden elbusser er blitt et aktuelt tema.

Av de store landene skiller Storbritannia seg ut. Her er den totale økningen på hele 40,9 prosent, mens elbusser øker 85,7 prosent. Spania øker på dieselbusser, men har en viss tilbakegang på elbusser og et marked som bare skiller seg noen få enheter fra fjoråret. Felles for Italia og Tyskland er nedgang i totalmarkedet og dieselbusser, mens elbusser viser en betydelig økning. Frankrike har et totalmarked bare en enhet over fjoråret, og det er en forsiktig oppgang for både dieselbusser og elbusser. Hybridbusser og «Andre» har betydelig tilbakegang.

Ellers er det store variasjoner mellom de forskjellige landene.

Norden

Vårt eget land registrerte 197 busser første kvartal, mot 123 i fjor. Det gir en økning på hele 60,2 prosent. Det ble registrert 90 dieselbusser, mot 110 i fjor, tilbake 40,6 prosent. Elbussene hadde bare 10 enheter første kvartal i fjor, men 106 i år, en økning på voksne 960 prosent. Hybrider og gassbusser er helt ute.

Sverige registrerte totalt 374 busser, mot 129 i fjor, en økning på 189,9 prosent. Dieselbusser økte fra 107 til 137 enheter, en oppgang på 28 prosent.  Elbussene økte fra 9 enheter i fjor til 237 i år, en massiv oppgang på 2.533 prosent. Som i Norge er hybrider og gassbusser helt ute.

Danmark hadde en helt annen utvikling. Totalt gikk det fra 128 enheter frøste kvartal 2024 til 70 i år, en nedgang på 45 prosent. Dieselbussene økte fra 10 busser i fjor til 25 i år, en oppgang på 150 prosent. Elbussene var tilbake fra 118 til 45, 61,9 prosent ned. Også her er hybrider og gassbusser helt ute.

Finnene hadde ikke noe godt første kvartal i år, med bare 58 registrerte enheter totalt, mot 76 i fjor, altså et minus på 23,7. Dieselbusser gikk tilbake fra 64 i fjor til 51 i år. Det er en nedgang på 20,3 prosent. Elbusser var ikke noe stort tema verken i fjor eller år, med 11 enheter i 2024 og 7 i år, et minus på 36,4 prosent.

Sagaøya Island er jo et lite marked, men utviklingen fra i fjor til i år var god. Totalt ble det registrert 51 busser første kvartal i år, mot 32 i fjor, en oppgang på 59,4 prosent. Dieselbussene økte fra 32 til 45, som gir en økning på 40,6 prosent. Og så ble det registrert 6 elbusser i år, mot ingen i fjor.

Ønsker du å se komplett statistikk, finner du den HER.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.