Nye elmotorer, nytt batterialternativ og raskere lading fra Scania
Selv om vi ikke har hørt så mye fra Scania om elbusser i det siste, så betyr ikke det at utviklingen står stille. Nå byr den svenske produsenten på nye elmotor-varianter, en ny batterikonfigurasjon og ladetilkobling med vesentlig økt kapasitet.
Vi ser nå den samme utviklingen for elbussene som vi har sett når det gjelder Scanias batterielektriske lastebiler. Den nye elmotoren kan leveres i fire effektnivåer, 240-, 270-, 300 og 330 kW. Sammenbygd med elmotoren kommer også en ny automatgirkasse med to eller fire trinn. Dermed er det mulig å skreddersy elbussen vesentlig bedre enn før til de driftsforholdene den skal gå under. Dette er særlig fordelaktig på ruter hvor topografien er krevende.
Men det stopper ikke der. Ny er også en batterikonfigurasjon med tre batteripakker som har en samlet energimengde på 312 kWh. Dette kommer i tillegg til dagens batteripakker som med fire pakker har 416 kWh og fem pakker 520 kWh. Den nye mindre batteripakken innebærer lavere vekt som betyr tilsvarende høyere nyttelast og mulighet for flere passasjerplasser.
I tillegg blir det nå mulig å få bussene med ladeuttak bak på bussen. Denne tilkoblingen skal gjøre det mulig å lade med inntil 325 kW og 500 A. Sammenlignet med den nå værende frontladingen på 130 kW og 200 A er dette en vesentlig økning, som gir betydelig kortere ladetid på hurtigladere som klarer denne effekten. Det kan ha stor betydning på mange ruter. Ikke minst i kombinasjon med den nye mindre batteripakken kan dette ha mye for seg.