Ny omgang om miljøsone i Stockholm
Neste kapittel i historien om en fremtidig miljøsone i sentrum av Stockholm er nå skrevet. Det går ut på at Stockholm by anker avgjørelsen fra Länsstyrelsen i Stockholms län om å stanse innføringen inn for Transportstyrelsen.
Det er vår svenske kollega Bussmagasinet.se som melder dette.
Som vi skrev her på nettsiden 27. mai, besluttet Länsstyrelsen tidligere i år å stoppe Stockholm bys bestreben på å innføres miljøsone klasse 3 i deler av sentrum av den svenske hovedstaden.
I Länsstyrelsens beslutning har man ikke tatt stilling til om det er riktig eller galt å innføre miljøsone klasse 3 i Stockholm. Arbeidet med gjennomføringen ble stoppet fordi Länsstyrelsen mente saken ikke var tilstrekkelig utredet. Länet har bedt om at forutsetningene for å innføre miljøsone blir utredet skikkelig, blant annet om det aktuelle området er særlig miljøpåvirket og hva konsekvensene er for fastboende i området og næringslivets behov for transporter.
Så hva skjer videre? Anken fra Stockholm by innebærer at Transportstyrelsen enten kan godkjenne byens forslag til miljøsone eller at saken sendes tilbake til Länsstyrelsen for ny behandling. En avgjørelse i Transportstyrelsen er ventet å ta flere måneder, så innføring av miljøsonen kan uansett ikke skje før til vinteren.
Blant dem som har vært sterkt kritisk til å innføre miljøsone klasse 3 i Stockholm sentrum, er Sveriges Bussföretag. Det har sammenheng med de sterke begrensninger som ligger på bruk av kjøretøy i miljøsonen.
Miljøsone klasse 3 er den strengeste type miljøsone. Disse kjøretøyene får kjøre i slike miljøsoner:
– Lette og tunge batterielektriske kjøretøy av alle slag
– Lette og tunge brenselcellekjøretøy av alle slag
– Lette og tunge gassdrevne kjøretøy som tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6
– Tunge ladehybrider som tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6.
Ettersom få av dagens turbusser tilfredsstiller de fire kategoriene, mener bransjeorganisasjonen at det særlig er reiselivsnæringen dette går ut over.