Ny ladestasjon for nyttekjøretøy på Rudshøgda
17. maitoget går ikke på strøm, men Fastcharge, et selskap i Hafslund-gruppen, åpnet en ladestasjon for tungbiler på Rudshøgda like ved E6 mellom Brumunddal og Moelv, like før nasjonaldagen.
Stasjonen består av seks ladepunkter som hver kan levere en effekt på 400 kW. Væskekjølte ladere sørger for jevn og rask lading.
Rudshøgda har en meget strategisk plassering, særlig for godsbiler, men også for busser. Det er kort vei til alle byene i nordenden av Mjøsa, og samtidig er Rudshøgda strategis viktig for transport mot Trøndelag og Nord-Vestlandet. Ladestasjonen på Rudshøgda er plassert like ved en døgnhvileplass med dusjer, toaletter, oppholdsrom og nettilkobling. I tillegg er det både kro og butikksenter like i nærheten.
Fastcharge har relativ nylig kommet i gang med utbygging av tungbilladere. Ifølge selskapets ladekart finnes det ladestasjoner i drift nordøst for Oslo (to stasjoner), på Kilemoen ved Hønefoss, ved E18 på Ramsund i Vestfold og nå altså Rudshøgda. Videre åpner det to ladestasjoner på Sørlandet og ytterligere en i Vestfold 2. halvår i år. De øvrige på ladekartet er planlagte stasjoner som viser ambisjoner om et relativt tett nett, særlig på den søndre delen av Sør-Norge.
Også for elektriske busser
Som media for bussbransjen vil Bussmagasinet.no tillate seg å komme med et lite hjertesukk når det gjelder ladestasjoner for tungbil. I stort sett alle pressemeldinger og presseomtaler ser det ut til at ladestasjoner for tungbiler kun gjelder for elektriske lastebiler. Det er selvsagt ikke tilfelle. Batterielektriske busser benytter nøyaktig samme ladeteknologien.
Elektriske tur- og langrutebusser er allerede på plass her i landet. Frem til nå har dette utelukkende vært kinesiske kjøretøy, men nå står også de europeiske bussprodusentene nærmest i kø når det gjelder å lansere slike busser.