Ny hydrogenbuss og stor vekst

Vi hører ikke så mye om britisk bussproduksjon her hjemme, men det skjer faktisk en hel del på øyene. Nordirske Wrightbus, som var nest største leverandør på det britiske markedet i fjor og samtidig hadde den største veksten av europeiske leverandører, melder nå at selskapet lanserer annen generasjon av hydrogenbussen Streetdeck Hydroliner.

Første generasjon kom i 2020 og var da verdens første dobbeldekkerbuss med brenselcelle. Den nye generasjonen skal være en betydelig videreutvikling. Wrightbus melder at drivstoffkostadene skal være 20 prosent lavere og vedlikeholdskostnadene sett over et tidsperspektiv på 15 år 30 prosent lavere. Dessuten skal passasjerkapasiteten være fem prosent høyere.

Rekkevidden er oppgitt til 480 km, som ikke er oppsiktsvekkende mye, men når tankingen skal kunne skje på bare åtte minutter, kan nok det fint legges inn i et ruteopplegg.

Wrightbus er et glimrende eksempel på hvor hurtig det såkalte grønne skiftet kan gå. I 2021 var 95 av bussene fra Wrightbus dieseldrevne. I fjor var 95 av de leverte bussene utslippsfrie, altså enten batterielektriske eller med hydrogendrevet brenselcelle.

Wrightbus var altså den europeiske produsenten som hadde størst vekst i fjor. Nå hjelper det selvsagt at Storbritannia ikke bare er det største bussmarkedet i Europa, men også hadde størst vekst av de store markedene i 2024. Samtidig hadde også det irske markedet en meget solid vekst i fjor.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.