Northvolt mister sin siste kunde – Scania

Både svenske og norske medier melder i dag at Scania planlegger å slutte å kjøpe battericeller til sine elektriske busser og lastebiler fra kriserammede Northvolt. Scania skal visstnok erstatte Northvolt med kinesiske CATL, verdens største produsent av battericeller, som leverandør.

Til tross for konkursen i Nortvolt tidligere i vår har produksjonen fortsatt med Scania som eneste kunde.

Scania anser åpenbart at det ikke lenger er regningssvarende å kjøpe battericeller fra Nortvolt, verken økonomisk eller leveringsmessig.

I løpet av dagen er det også meddelt fra konkursforvalterne at batteriproduksjonen ved fabrikken i Skellefteå vil bli trappet ned og at målet er å stanse produksjonen helt seneste ved utgangen av juni. Dermed snipp, snapp, snute for det mange trodde var starten på et batterieventyr i Sverige.

Det ble i utgangspunktet investert over 20 milliarder kroner i Northvolt. Volkswagen var en av de største eierne med 22 prosent av aksjene. Den tyske bilgiganten gikk inn med 900 millioner euro (10,3 milliarder NOK) allerede i 2019 og fulgte opp med 500 millioner euro (5,7 milliarder NOK) i 2021. Ved konkursen var Volkswagen tredje største kreditor med rundt 355 millioner euro (4,0 milliarder NOK) i utestående lån, ifølge Financial Times. Og ikke et eneste batteri havnet noensinne hos Volkswagen.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.