Norge først ut med Sharebus bussdeling

Den nye delingsplattformen Ferdia Sharebus, med solide busselskap i ryggen, lar privatpersoner og bedrifter opprette bussturer gratis. Bussene fylles ved at de reisende verver medpassasjerer og i samarbeid med reisemålene. Bussdelingstjenesten Ferdia Sharebus skal etter hvert ut i Europa, men norske reisende får muligheten først.

Det norske selskapet Ferdia har jobbet frem en robust plattform som utfordrer privatbilen med en effektiv, fleksibel, sosial og grønn transportløsning basert på buss. Norske kunder som har fått teste løsningen er begeistret og tror mange vil få glede av tjenesten nå som den rulles ut bredere. Ferdia Sharebus skal til Sverige og Danmark neste år, og videre ut i Europa så snart som mulig.

Ekteparet Gunn og Bjørn Arild Johansen fra Alta var nylig med på Nordisk Dansegalla i Sandefjord. De oppdaget bussdelingstilbudet fra Ferdia Sharebus gjennom arrangørens nettsider.

– Vi valgte Sharebus og det fungerte helt utmerket. Reiseveien ble enklere, og vi kunne sitte høyt og komfortabelt uten å stresse med bytte av kollektivtilbud.

Mona Kulseth var også på dansegallaen og reiser gjerne med Sharebus igjen.

– Utmerket service begge veier. Jeg har ikke bil, så dette var et godt alternativ til tog, som hadde vært mer komplisert, sier Kulseth.

Arrangøren Nordisk Dansegalla, skryter også av løsningen:

– Med Sharebus kunne vi endelig tilby publikum et konkurransedyktig alternativ til bilen. Jeg tenker at samkjøring er bra for miljøet og ikke minst veldig sosialt. I tillegg er Sharebus komfortabelt og sømløst – uten bytte av transportmiddel. Gjennom å øke tilgjengeligheten og bedre reiseveien har vi et unikt tilbud til gjestene på våre arrangement. Dette har et stort potensial for å møte publikums behov i fremtiden, sier Jan Einar Johnsen i Kjentfolk AS som var produsent for Nordisk Dansegalla.

Først ute med bussdeling

Det skjer mye spennende innen mobilitet, særlig mikromobilitet og bildeling. Bussdeling er nytt og passer godt for de litt lengre turene.

– Vi merker at Sharebus har truffet en nerve hos arrangører og destinasjoner, i tillegg til travle foreldre som må organisere kjøring til bortekamper. Med bussdeling unngås logistikkstress og det er hyggelig at hele gruppen reiser sammen, sier daglig leder Håkon Sæther i Ferdia.

– Nå lanserer vi en mer fleksibel og robust plattform, og er klare til å ta tjenesten ut til andre land. I Norge har vi jobbet opp et stort nettverk av busser. Snart har vi også bussnettverk til å lansere Sharebus utenfor Norge, sier Sæther.

Kjærkomment tilbud

Norske Kulturarrangører, som har 500 medlemsbedrifter, ser at Sharebus løser flere utfordringer – både for arrangører og reisende.

– Norske Kulturarrangører (NKA) er stolt samarbeidspartner med Ferdia Sharebus. Konseptet er genialt fordi det løser en logistikkutfordring for de reisende, samtidig som vi slipper koordinering og betaling. Vi benyttet Sharebus til årets store happening, nemlig Arrangørkonferansen 2022. Her satte vi opp Sharebus fra flyplassen til Narvik sentrum, og resultatet var to fulle busser som både var raskere og rimeligere enn alternativene. I tillegg er samkjøring bra for miljøet og sosialt, sier Andreas Feen Sørensen i Norske Kulturarrangører (NKA).

En vinnermulighet

Tusenvis av busser kjører halvfulle rundt i Europa. Potensialet for en markedsplass som gjør bussene og setene enkelt tilgjengelige er derfor stort. Frem mot 2025 skal markedet for forbrukerplattformer tredobles, ifølge McKinsey-rapporten Norge i Morgen. Ferdia Sharebus underbygger konklusjonen i rapporten.

– Delingskonseptet Sharebus snur opp-ned på en bransje som historisk har endret seg lite. Vår løsning gjør det enkelt å dele en buss, og gjør turbuss til det beste alternativet for mange flere reiser. Ferdias plattform gir reisende og arrangører bedre tilbud samtidig som busselskapene får fylt bussene sine, sier daglig leder Håkon Sæther i Ferdia.

Forut for internasjonaliseringen har Ferdia styrket kapitalbasen og er klar for videre vekst og oppskalering. – Vi ser vi frem til å ta vår grønne, enkle og sosiale transportløsning ut til Skandinavia i løpet av neste år og deretter videre til resten av Europa, avslutter daglig leder Håkon Sæthe

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.