Norge blant de største på elbusser fra Kina

Statistikk kan være interessant – til dels morsom – lesing, ikke minst når man setter ellers tørre tall inn i en større sammenheng. At et par av USAs nære allierte kommer på pallplass når det gjelder eksport av busser fra Kina, er ikke «fake news», selv om US-Donald nok helst hadde sett det.

Det er nettstedet Chinabuses.org som bringer eksporttall for henholdsvis mars måned og første kvartal.

Elbusser i mars

Det er elektriske busser vi skal konsentrere oss om her. Hvis vi starter med mars, er Nepal vinneren med 447 enheter, opp massive 504 prosent fra samme måned i fjor. På sølvplassen kommer Vietnam med 200 elbusser (opp 12,16 prosent). Bronsevinner er Israel med 167 enheter (opp 8,25 prosent). Og på fjerdeplassen sniker altså Norge seg inn med 119 enheter (opp 80 prosent)

Elbusser 1. kvartal

Hvis vi er så rause at vi tar med hele 1. kvartal, er bildet litt annerledes. Til Nepal gikk det 942 enheter (opp 489 prosent), mens Israel her kom på andreplassen med 366 elbusser (opp 9,05 prosent). Her er det Norge som bekler bronseplassen med 257 enheter (opp 44 prosent), mens Vietnam er henvist til fjerdeplassen med 200 enheter. Akkurat her er det et hull i den kinesiske statistikken når det gjelder 2024, men chinabuses.org slår fast at det er en liten oppgang også for Israel.

Men Norge er vel likevel størst

Hvis man gjør et lite regneeksperiment og trekker inn folketallet i de forskjellige landene i statistikken, er det lett å slå fast at Norge er den soleklare vinneren av kinesisk elbusseksport pr. en million innbyggere. So don’t tell Donald!

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.