Navistar skifter navn til International
Den amerikanske nyttekjøretøyprodusenten Navistar skifter 1. oktober tilbake til sitt tidligere navn, nemlig International.
Dette skjer 118 år etter dannelsen av International Harvester, som i begynnelsen var mest kjent for landbruksutstyr. Etter hvert kom nyttekjøretøy sterkere inn i bildet. Navnet ble endret til Navistar International i 1986, men nå vil man altså tilbake til røttene når det gjelder navn.
– Retur til navnet International er en anerkjennelse av vår rike arv, samtidig som vi med navneskiftet ønsker å fokusere på fremtiden, uttaler Mathias Carlbaum som er toppsjef i selskapet.
Navistar International ble en del av Traton Group i 2021. Under Traton-paraplyen finner vi også de europeiske nyttekjøretøyprodusentene Scania og MAN, samt søramerikanske Volkswagen Truck & Bus.
Navistar – unnskyld, International fra i dag – fokuserer nå sterkt på digitalisering av en rekke prosesser. Selskapet har også i dag slike løsninger gjennom digitale verktøy som OnCommand, Connection og International 360. Alle slike løsninger skal nå samles under en portal med navnet My International.
Dette siste minner unektelig sterkt om Scania som har sine digitale tjenester samlet under portalen My Scania. Og her er det selvsagt snakk om mer enn navnelikheter, for det er store synergieffekter å hente ved at flere bruker samme oppbygging av digitale løsninger.
I likhet med sine europeiske søsken poengterer også International at selskapet fremover vil satse langt mer på elektriske løsninger. Blant annet blir en stadig større andel av forhandlerne oppgradert til å kunne håndtere elektriske kjøretøy.
International er på vår side av Atlanteren mest kjent for sine lastebiler, men selskapet produserer også busser under merkevaren IC Bus. Det er i hovedsak snakk om skolebusser og bybusser, og særlig innenfor førstnevnte har International en sterk stilling i USA. Selskapet produserer også busschassiser, og i deler av programmet kan det leveres elektriske drivlinjer.