Mercedes-Benz har passert 2500 eCitaro
Mercedes-Benz har et aldri så lite jubileum nå om dagen, ettersom selskapet nå har passert 2.500 eCitaro siden produksjonsstarten i 2018.
Elbussen eCitaro bygger på Citaro-plattformen som er Mercedes-Benz sin mestselgende bybuss gjennom tidende. Da eCitaro ble lansert i 2018, var det som en 12,14 meters buss med en batterikapasitet på 243 kWh. Dette er etter hvert blitt supplert med en leddbuss på 18,13 meter (eCitaro G) og kompaktversjonen eCitaro K på 10,63 meter.
Det har selvsagt skjedd en betydelig utvikling i løpet av de sju årene siden lanseringen, ikke minst på batterisiden. Toakslede busser kan nå leveres med en maksimal batterikapasitet på 588 kWh, mens leddbussen kan ha inntil sju batteripakker med en samlet kapasitet på 686 kWh.
Fra 2023 har eCitaro også vært å få med hydrogenfyrt brenselcelle som rekkeviddeforlenger. Fra i år er det også mulig å få varianter hvor brenselcellen ikke bare er rekkeviddeforlenger, men hvor bussen kan kjøre i ren brenselcelle-modus og hvor brenselcellen også kan lade bussens batterier.
Og mer er på gang. Fra neste år vil alle variantene av eCitaro bli levert med fjerdegenerasjons NMC4-batterier (nikkel-mangan-kobolt) som byr på mer kapasitet, økt rekkevidde og økt levetid, foruten hurtigladekapasitet på inntil 300 kW.
Er man vant til en konvensjonell dieseldrevet Citaro, er det ikke store forskjellen å gå over i en eCitaro. Førerplass og dashbord er nærmest identiske, bortsett fra et eget instrument som gir sjåføren det man trenger av informasjon om elektrisk drift. I alle Citaro er sikkerheten meget godt ivaretatt ved hjelp av et bredt program av assistent-systemer.