Megawattlading nærmer seg raskt

Lange ladetider har så langt satt begrensninger på batterielektrisk drift av langruter, turbusser og lastebiler i langtransport. Nå synes løsningen å være innen rekkevidde.

Det har vært snakket og skrevet en del om såkalt megawattlading, en teknologi som vil redusere ladetiden med inntil 90 prosent. Da blir ladetiden så kort at argumentet om lange ladetider vil falle bort for busser og lastebiler med lange daglige kjørelengder.

Det er ladeselskapet Milence, eid av Volvo Group, Traton Group (med MAN og Scania i Europa) og Daimler Truck (med Mercedes-Benz og Setra i Europa) i samarbeid med Power Electronics som nå har gjennomført omfattende tester med en prototype av lastebilen Mercedes-Benz eActros 600. Ettersom akkurat samme batteri- og ladesystem vil være det samme i busser, er testen høyst relevant også i den bransjen.

Milence og Power Electronics har som mål at de første ladestasjonene med megawattlading (MCS – Megawatt Charging System) skal være på plass i løpet av 2. halvår i år. Løsningen vil også bli presentert på standen til Milence under høstens IAA-messe i Hannover i Tyskland.

Milence har som mål å etablere minst 1 700 høytpresterende offentlige ladepunkter i Europa innen utgangen av 2027. Dette innebærer at ladepunktene er tilgjengelig for alle nyttekjøretøymerker, ikke bare eierselskapenes.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.