Megatrends for bussene

Det er tydelig nå at bussbransjen har kommet seg etter fire år med krise. Markedet for både by- og turbusser er økende og det viser seg at dette vil vedvare i mange år fremover.

Jan Deman som er leder for Busworld Foundation er på Persontrafik 2024 i Gøteborg for å snakke om de store trendene i bransjen. Sammen med Deman er representanter fra bussprodusentene.

«Bussbransjen har kommet seg etter fire år med krise. Vi ser at tallene bare øker og flere tar kollektivtransport», sier Deman.

Han har tatt frem glasskulen og tar oss med inn i fremtiden. Men er samtidig kritisk til at bransjen hviler litt mye. Bransjen må jobbe sammen og med målrettet fokus på fremtiden.

«Bussene koster det samme for stort sett alle busselskaper, sjåføren koster det samme for alle. Så det som kan påvirke dette er energiprisen. Både for elektrisk, hydrogen og ulike drivstoff», sier han.

Han viser til at i dag et etterspørselen for elektriske busser økende. Også interessen for hydrogen er økende. Men prisen øker samtidig. Og muligheten for å få tak i grønn hydrogen er vanskelig. Det er derfor viktig å få politikerene til å forstå at en trenger tid til å tilpasse seg fremtiden og at pengene må på plass.

Flere produsenter ser også at trenden er å gå i fra å levere busser til å levere komplette mobilitetssystemer. Dette gir kunden mer forutsigbarhet og sikkerhet. Men for tur- og ekspressbusser er fremtidsutsiktene noe mer uklare. Det mangler ca. 30.000 ladepunkter. Og det er knapt en fyllestasjon for hydrogen å finne. Mens politikere presser på for å få nullutslipps tur- og ekspressbuss på plass så fort som mulig.

Så det er viktig at bransjen er tydelig inn mot politikere og snakke samme språk. Målet er det samme, men veien dit må bygges i fellesskap. For byene er løsningene allerede her og infrastruktur er enklere å få på plass.

Og det er Busworld ønske å være en hub for bransjen. Same både produsenter og politikere til ulike konferanser. Med mål om bedre samarbeid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.