Mange nyheter på Busworld

Det er et halvår til bussutstillingen Busworld åpner i Brussel 4. oktober, men allerede nå meldes det om en rekke nyheter, både når det gjelder komplette busser og komponenter.

MAN Truck & Bus

MAN har to premierer på utstillingen. Her får offentligheten for første gang se den elektriske turbussen MAN eCoach som skal ha en rekkevidde opp til 500 km og plass til 50 passasjerer. Bussen er utstyrt med batteripakke fra MANs egen batterifabrikk og teknologi som er tilpasset langdistansekjøring.

Den andre premieren er 2. generasjon MAN Lion’s City 12 E, som er 500 kg lettere enn forgjengeren. Bussen har også forbedret drivlinje, enda mer effektiv regenerering og en rekkevidde på inntil 500 km. Videre kan nevnes forbedret førerplass og oppdatert infotainment-system.

Solaris Bus & Coach

Den polske produsenten vil vise 2. generasjon av Urbino 12 Hydrogen 2.0. Bussen har fått en mer effektiv brenselcelle som er medvirkende til at rekkevidden blir inntil 700 km på en hydrogenfylling.

VDL Bus & Coach

Den nederlandske produsenten skal vise en ny generasjon Citea elektriske plattform. Det er snakk om batterier med forbedret effektivitet, redusert vekt og en modulær arkitektur for både bybusser og busser for regional transport.

Irizar e-mobility

Den spanske produsenten skal vise oppdatert ie tram, med blant annet forbedret adkomst, oppgradert interiør og et nytt hurtigladesystem som skal redusere ladetiden med inntil 30 prosent.

(7. februar brakte vi en reportasje om Irizar e-mobility.)

BYD

Den kinesiske produsenten har Europa-premiere på en ny elektrisk bybuss som blant annet har batteriteknologi med faststoffbatterier med økt energitetthet og forbedret termisk stabilitet. Mange mener dette er fremtidens batteriteknologi for elektriske kjøretøy.

VinFast

Den vietnamesiske produsenten, som her i Europa er mest kjent for sine personbiler,  dukker opp på Busworld for første gang. Selskapet presenterer en 12-meters elektrisk bybuss med rekkevidde inntil 350 km, utviklet i partnerskap med Pininfarina og Siemens. Selskapet har ambisjoner om å komme inn på fem europeiske markeder i løpet av 2026.

Alfabus

Den kinesiske produsenten skal introdusere to EU typegodkjente elektriske bussmodeller på 12 og 18 meter, utviklet spesifikt for det europeiske marked.

UNVI

Den spanske produsenten skal lansere SIL Electric. Dette er en buss utviklet for regionale ruter og lokal turkjøring med en rekkevidde på inntil 400 km.

Komponent-nyheter

ZF vil vise sin nyeste versjon av integrert elektrisk aksel som kombinerer inverter og girkasse i en enhet som forenkler montering og vedlikehold.

Voith skal utvide sin eDrive portefølje med løsninger for batterielektriske langdistanse-turbusser. Selskapet skal også vise nye komponenter for hydrogendrift.

Actia Group skal introdusere en oppdatert telematikk-suite for forebyggende vedlikehold, noe som hjelper bussoperatørene å overvåke bilflåtens ytelse, diagnoser og planlagt vedlikehold.

Andre nyheter vil uten tvil lanseres frem mot Busworld.

Bildet øverst: Vietnamesiske VinFast vil nå prøve seg i Europa med sine busser.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.