MAN turbuss på strøm

MAN har virkelig fått fart på seg. På relativt kort tid har den tyske bussprodusenten klart på utvikle en batterielektrisk turbuss med opp til 650 kilometer rekkevidde.

På en testebane like ved flyplassen i Ankara i Tyrkia får en håndfull journalister se og prøve noe helt nytt. MAN som i langt over 100 år har fokusert på dieselmotoren som deres stamfar Rudolf Diesel i sin tid fant opp, har nå gått over på strøm.

Ved første øyekast så ser den nye Lion’s Coach 14 E helt identisk til den ordinære dieselversjonen, men dette vil om kort tid endre seg. MAN har fått deres designer til å utforme en mer moderne front og hekk. Dette fikk journalistene kun se på en skjerm. Men under skallet er bussen helt ny.

Prototypen som det var mulig å testkjøre er den absolutt første som er bygget. Den er blitt utviklet på en dieselbuss, men med alle de riktige komponetene plassert på rett plass. Inne i testhallen stod den aller første som er bygget som en ren batterielektrisk turbuss. Men denne var ikke klar for å kjøres. Forskjellen på disse to er minimale. En snakker kun om plassering av enkelte komponenter og noen andre forandringer i hekken.

Nye MAN Lion’s Coach 14 E har fått en sentraltplassert elektromotor på 330kW. Denne har også fire gir og er hentet fra deres lastebil. Og for dere som lurer, ja, den er den samme som Scania benytter i deres elektriske lastebiler. Men med MAN sin programvare og noen små endringer. Kraften føres ut til hjulene via en tradisjonell bakaksel. Denne er faktisk helt lik den som står på dieselutgaven av bussen. Og grunnen er at den elektriske motoren har en utveksling som passer bakakselen.

Det ble nevnt en rekkevidde på 650 kilometer på en lading. Dette krever en god høyrefot og perfekt kjørerute. Om en velger å ha seks batteripakker i bussen, så yter denne 534 kWh. Noe som betyr at en må ligge godt under 1kWh per kilometer for å klare de oppgitte tallene.

MAN opplyser at en ikke mister bagasjeplass på deres nye batterielektriske turbuss. Dette må tas med en klype salt. Om en velger fire batteripakker, så beholder en all bagasjeplass mellom for- og bakaksel. MAN oppgir at bagasjekapasiteten vil da være på 13 kubikk. Men går en for seks batteripakker, slik som nok de fleste ønsker. Så mister et par kubikkmeter. Selve sjåførlugaren, som de fleste i dag benytter til bagasjerom, blir her fylt opp med batterier.

Selve batteripakkene er også fra MAN. Det er kun selve battericellene som kommer fra en underleverandør. Selve pakkene bygges og programmeres hos MAN i Nürnberg i Tyskland. MAN har bygget om deler av deres motorfabrikk til en batterifabrikk. Denne åpnet for kort tid siden og allerede nå kjøres flere av deres elektriske lastebiler og busser med selvbygde batteriløsninger.

Den aller første batterielektriske turbussen fra MAN vil komme på markedet i 2026. Den vil bli vist frem for publikum på Busworld i Belgia i oktober i år. Og den første modellen er 14 meter med tre aksler. Grunnen er vektfordelingen og muligheten til å ha seks batteripakker, opp til 61 seter og også rullestolheis. Det siste gjør denne perfekt som ekspressbuss på linjer som klarer seg med en rekkevidde mellom 400 og 600 kilometer.

Bussen lades raskt opp. Det sitter en CCS 2 ladeplugg fremme på bussen. Denne klarer 378 kW lading. Men innen kort tid kan den også leveres med den nye MCS pluggen som kan tilføre bussen hele 750 kW lading. Og dermed reduserer ladetiden ned mot 30 minutter fra tomt batteri til full oppladet.

Allerede nå er salget av den nye batterielektriske turbussen fra MAN godt i gang. MAN har plukket ut noen viktige kunder som skal få de første førseriebussene på utprøving. Norge er et viktig marked og her kommer det flere busser allerede neste år. Noen vil virkelig få prøvd seg med tøffe forhold oppe i Nord-Norge.

Da blir det spennende å se hvordan markedet nå vil reagere. Til nå har kundene måtte kjøpe turbusser fra Kina om en har ønsket seg batterielektrisk. Dette endrer seg drastisk nå. Men til hvilken kostnad? Prislappen på denne var det ingen som ønsket å avsløre.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.