Alle artiklerNyheter

Kraftig vekst av busser hos MAN

Bussene har gitt et viktig bidrag til at MAN Truck & Bus har oppnådd en bra omsetning gjennom årets ni første måneder sammenlignet med samme periode i 2024.

MAN har hatt en solid økning når det gjelder busser gjennom årets tre første kvartaler da det ble solgt 4898 enheter, mot 3632 i samme periode i fjor. Dette representerer en økning på 35 prosent.

Så skal det også legges til at varebilene har bidratt sterkt, med en vekst på solide 18 prosent gjennom de nevnte ni månedene, fra 19.309 i 2024 til 22.727 i år.

Lastebilene har det ikke gått like bra med. Her er det snakk om en nedgang på 5 prosent, fra 46.275 til 44.047. Summerer man sammen busser, varebiler og lastebiler kan MAN notere seg en vekst på 4 prosent, fra 69.215 enheter i 2024 til 71.672 i fjor. Men siden verdien er høyere på lastebiler enn varebiler, viser omsetningen likevel en liten tilbakegang, 1 prosent.

Kraftig vekst på elektrisk

På ett område kan MAN notere seg for en særlig kraftig vekst, nemlig elektriske busser og lastebiler. Her splitter ikke MAN mellom kjøretøytypene, men nøyer seg med å fortelle at det i årets ni første måneder ble solgt 1.090 batterielektriske busser og lastebiler, en økning på hele 184 prosent fra samme periode året før. Dermed overstiger MAN for første gang 1000 elektriske kjøretøy på ett år, og det er fortsatt tre måneder igjen av året.

Busser utgjør åpenbart den klart største andelen når det gjelder elektriske kjøretøy, godt hjulpet av krav om nullutslipp i mange byanbud. De elektriske lastebilene går det noe tregere med, som hos de aller fleste produsenter.

Og så er det spennende å se utviklingen fremover, for ordreinngangen har viset en kraftig økning gjennom årets ni første måneder, fra 54.858 enheter i fjor til 71.615 i samme periode i år, hele 32 prosent.

Siden starten har MAN produsert rundt 3000 elektriske busser. På Busworld i begynnelsen av oktober lanserte selskapet sin første batterielektriske turbuss.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.