Kina kan slå av norsk kollektivtransport med en av/på knapp
Cathrine Lagerberg fra Crown Defenze advarer mot at teknologien som benyttes i moderne busser kan være en del av et trusselbilde. En skal være forsiktig når en går til innkjøp av nye busser, og også autonome kjøretøy.
«Kan Kina slå av norsk kollektivtransport med en av/på knapp?», spør Cathrine Lagerberg fra Crown Defenze.
Med dette spørsmålet ble hele salen under årets kollektivkonferanse stille. Musestille faktisk.
Og svaret fra Lagerberg er et tydelig ja! Det er alt for lett å bli overvåket og styrt fra en fremmed makt.
«Det er store sårbarheter i bedriftene i dag. Og tar en ikke dette på alvor nå, må en betale en dyr pris i fremtiden», sier hun.
Det er derfor viktig å drive risikoanalyse konstant. Vurdere leverandørene og gjøre grundig bakgrunnsundersøkelser før en signerer kontrakt med leverandører.
Hva av informasjon deles, hva kan dette brukes til og hvem har tilgang?
Sjekke alle ledd i leveringskjeden. Bærekraftig og trygg produksjon. Unngå barnearbeid med mer.
Roger Harkestad hos Tide AS mener at bussene i dag inneholder komponenter fra Kina uansett om de er bygget i Europa eller i Kina.
«Det er mer nyansert enn som så. Det er kinesiske komponenter i både europeiske og kinesiske busser», sier han.
«Og det er også viktig med god kompetant hjelp. At en ikke skal sitte 20 grupper å jobbe med det samme, men få mer standarder og jobbe sammen», legger Harkestad til.
Og administrerende direktør hos AKT, Siv Wiken savner dirigenten her. At det kommer noen føringer, da kollektivselskapet alene ikke må sitte med hele ansvaret. Men samtidig ha fokus på at sikkerheten blir ivaretatt.