Kenguruhopp inn i fremtiden

Oslo: Kollektivkonferansen 2024 er i gang. Nær 500 deltakere er tilstede for å lære, dele, og løse utfordringer rundt mobilitet i landet. Olov Grøtting åpnet konferansen med å oppfordre til et kenguruhopp i antall reisende som velger kollektivtransport.

«Vi har hatt en god økning i antall reisende med kollektivtransport, men hva om vi klarer å få til et kenguruhopp i antall reisende?», var åpningsordene fra leder i Kollektivtrafikkforeningen, Olov Grøtting.

Med de ordne var utfordringer gitt ut til alle jollektivselskapene i landet. Men for å nå disse målene må det både nye løsninger og penger på plass.

Lars Haltbrekken fra SV sier at kollektivselskapene og mobilitetsselskapene ofte ligger langt fremme på løsninger til sømløs mobilitet. Og at det er viktig å lytte til dem. Men han kan ikke love store pengebeløp sånn umiddelbart.

Liv Karu Eskeland fra Høyre setter fokus på at EnTur appen burde være med å knytte landet sammen.

«I dag så må en sette deg inn i en rekke ulike apper når en beveger seg rundt i landet. Det et tidkrevende og tungvint. EnTur appen burde kunne erstatte alle disse og det var også målet», sier hun.

En mer sømløs transportløsning i Norge er målet for stort sett alle i salen. Bevege seg fra kollektivtransport til mobilitetsløsninger som inkluderer alt fra elsparkesykkel, elsykler, taxi, bestillingstjenester, bildeling, tog og ikke minst buss.

Fleksibilitetsrevulusjon er også et ord som kom frem. En fremtid hvor en kan droppe bilen helt og komme deg fra der en er til der en skal. Kanskje alt gjennom en mobilbillettapp. Og på den måten oppnå kenguruhoppet som Grøtting viste til under åpningen av konferansen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.