Iveco: Gratulerer med dagen

Buss Magasinet vil gjerne gratulere Iveco med 50-årsjubileet. Selskapet ble etablert i 1975 av nyttekjøretøydivisjonene hos de fem bilprodusentene Fiat, Lancia, Unic, OM og Magirus. Iveco er en forkortelse for det mer omfattende navnet Industrial Vehicles Corporation. Lancia og OM var imidlertid allerede fra under Fiat-paraplyen. I 1990 ble også spanske Pegaso en del av Iveco.

Vi er kanskje litt tidlig ute, ettersom jubileet først skal feires i «Fiat/Iveco-hovedstaden» Torino i Italia. Men Iveco har fulgt denne nyttekjøretøyprodusenten gjennom alle år, ettersom vi var til stede på muligens første, eller i hvert fall en av de første, pressekonferansene selskapet holdt.

De forskjellige merkenavnene skulle henge ved produktene fortsatt noen år etter 1975. Blant annet skjedde en av våre tidlige Iveco-tester med en lastebil som fortsatt hadde det franske navnet Unic i grillen. Det har trolig vært i starten av 80-tallet, og det skjedde i Frankrike. Noe av det mest minnerike fra denne testen var en lunsj hvor en medfølgende fabrikksjåfør ble dypt fornærmet fordi den norske journalisten ikke skulle ha en hel flaske vin til maten. En knotete forklaring på enda mer knotete skolefransk angående norsk alkoholpolitikk resulterte i at fabrikksjåføren skiftet over til dyp medlidenhet med nordmannen som var underlagt et så strengt regime. Hva er vel en sjåførlunsj uten en helflaske vin?

Iveco har medført en del spesielle opplevelser opp gjennom årene, men det får heller være til en annen gang. Men vi kan ta med at undertegnet faktisk har kjørt en Magirus-buss med luftkjølt hekkmotor. Hvis noen fortsatt skulle sitte med et slikt produkt, er det i så fall meget sjeldent.

Busser

Men nå skal vi konsentrere oss om bussene. Etter 24 år med relativt beskjeden vekst, skjedde det ert vesentlig skifte i 1999. Da etablerte Iveco og Renault et felles selskap for produksjon av busser under navnet Irisbus. Med et slag var det fransk-italienske selskapet en av de største bussprodusentene i Europa.

I 2003 ble Irisbus heleid av Iveco, og selskapet ble omdøpt til Irisbus Iveco. Ti år senere skjedde en reorganisering av selskapet og et navneskifte til Iveco Bus. Alle bussene, uavhengig av opprinnelse, selges i dag under Iveco-navnet.

I dag har Iveco Bus sju fabrikker i fire land i Europa, samt i Sør-Amerika. De to fabrikkene i Frankrike ligger i Annonay og Rorthais, fabrikken i Tsjekkia ligger i Vysoké Myto), to fabrikker i Italia ligger i Brescia og Foggia, en fabrikk i Brasil ligger i Sete Lagoas og en fabrikk i Argentina ligger i Cordoba.

I dag leverer Iveco busser i absolutt alle kategorier. Menge går også på norske veier.

Gamle røtter

Iveco feirer altså 50-årsjubileum senere i år, men de selskapene som har endt opp i denne konstellasjonen, både i 1975 og senere, har sine røtter langt tilbake. En liten oversikt:

Fiat 1899

Lancia 1906

OM 1899

Unic 1905

Magirus 1866, men med produksjon av lastebiler og busser fra 1910

Pegaso 1946

Og så skal vi nevnte bussfabrikken i tsjekkiske Vysoké Myto som feirer 130-årsjubileum i år og altså ble etablert i 1895.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.