Ikke så strengt likevel

I mai brakte vi en melding om at SL, trafikkselskapet for Region Stockholm i Sverige, vurderte å stille så strenge krav til bussleverandørene at produsenter i flere store bussproduserende land ville falle utenom. Nå skyver SL i stedet ansvaret over på bussoperatørene.

Det er vår svenske kollega Bussmagasinet.se som melder dette. Kort rekapitulert var det snakk om å kreve at busser til tre store anbud i Stor-Stockholm skulle produseres i land som klarer sosial indeks i klasse 1, 2, 3 eller 4 slik det er fastsatt i den internasjonalt faglige organisasjonen ITUC (Trade Union Confederation), som er verdens største faglige organisasjon med 175 millioner medlemmer i 155 land.

Blant et antall land som har indeks 5 eller lavere finner vi store bussproduserende land som Kina, India, Tyrkia og Egypt. Og det var ikke bare snakk om komplette busser fra disse landene, men også at sammenmonteringen og sluttmonteringen av elbussers batteripakker, samt produksjon av chassiser og busskarosserier ville bli rammet. Selv erkesvenske Volvo ville bli rammet, ettersom karosserier for by- og forstadsbusser heretter skal produseres av egyptiske MCV.

Kravene SL vurderte å innføre, medførte kritikk fra mange hold. Mange produsenter ville bli utelukket, også fordi en betydelig del av batteriene produseres i land som faller i kategorien 5 eller lavere i ITUC-indeksen. Sveriges største bussoperatør, Nobina, pekte på at det kunne bli vanskelig å skaffe mange nok busser til å nå klimamålene og at prisene ville øke.

Operatørene skal kontrollere

Nå har SL gått tilbake på kravet for to av de tre anbudene. Hva som vil skje med det tredje, vites ikke for øyeblikket. Nå forlanger SL i stedet at bussoperatørene må vise til at leverandørene ikke har brudd på menneskerettighetene ved produksjonen av bussene. Det er da snakk om slikt som tvangsarbeid, barnearbeid, arbeidsforhold som medfører fare for liv og helse, alvorlig miljøskade, korrupsjon i stor skala og angrep på miljø- og menneskerettighetsforkjempere.

Ifølge SL skal slike kontroller skje ved hjelp av frittstående eksperter, og rapporten fra dem skal deretter godkjennes av SL. Slike kontroller vil nødvendigvis gjelde en og en produsent, uavhengig av hvilken ITUC-indeks produsentlandet har.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.