I Danmark får bussene kjøre i miljøsoner

De er naboer, men forskjellige. I Danmark tillater politikerne at busser med fossil drivlinje får kjøre i selv de strengeste miljøsonene.

Vi har nylig skrevet om uenigheten og problemene rundt innføring av miljøsone klasse 3 i Stockholm. Også Danmark har eller planlegger strengeste miløsone flere steder, men her har man en helt annen tilnærming til utfordringene, og alle synes å være godt fornøyd med løsningene.

I Danmark tillates bare elbiler og andre fossilfrie kjøretøy i miløsone klasse 3. Men det er gjort et viktig unntak for busser over 12 tonn med konvensjonell drivlinje. Disse vil fortsatt ha tilgang i områder med miljøsone klasse 3.

Dette er vedtatt på høyeste politiske hold. I det danske Folketinget står en klar majoritet bak dette, anført av de tre regjeringspartiene med større fra fire andre partier.

Bransjeorganisasjonen Dansk PersonTransport slår fast at Folketinget har vært lydhøre overfor bransjens behov og utfordringer. Bussbransjen vil gjerne bidra til det grønne skiftet, men trenger tid for omstillingen, særlig når det gjelder turbusser hvor det i liten grad er tilgang på elektriske eller andre fossilfrie løsninger foreløpig.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.