Hino og Fuso havner i samme selskap

Hino, som er en nyttekjøretøyprodusent innenfor Toyota Motor Corporation, og Mitsubishi Fuso, et selskap innenfor Daimler Truck, havner i et nyetablert selskap på likeverdige vilkår. Dette blir en ny og slagkraftig nyttekjøretøyprodusent med hovedkontor i Japan.

Ette skjer etter en enighet mellom Daimler Truck AG, Mitsubishi Truck and Bus Corporation, Hino Motors Ltd. og Toyota Motor Corporation, offentliggjort 10. juni.

Målet er å etablere et nytt holding-selskap som skal være i drift fra mai 2026. Daimler Truck og Toyota skal hver for seg eie 25 prosent av det nye selskapet som igjen skal eie 100 prosent av Hino og Fuso. Flere detaljer og navn på det nye selskapet vil bli offentliggjort i løpet av de nærmeste månedene.

Hensikten med det nye selskapet er å øke effektiviteten og konkurranseevnen innenfor utvikling, produksjon og salg. Særlig stor vekt vil det bli lagt på utvikling av elektrisk drift, inklusive hydrogenfyrte brenselceller, oppkobling og fremtidige selvkjørende teknologier.

Det nye selskapet er etablert særlig med tanke på sterkere stilling på det asiatiske marked, men det utelukkes ikke at dette kan få betydning i andre deler av verden. Det nye selskapet kommer til å ha over 40.000 ansatte.

Både Hino og Fuso har et omfattende kjøretøyprogram for både lastebiler og busser. Hino var for mange år siden godt representert på det norske marked med flere lastebilmodeller (delvis montert i Norge), og det ble også levert noen busser. Da de europeiske avgassbestemmelsene (Euro) ble etablert, klarte ikke datidens Hino-motorer kravet, og importen stanset.

Fuso er godt på plass her i landet med lastebilprogrammet Canter, som både leveres i diesel-, hybride- og batterielektriske løsninger.

Bildene viser en buss fra Hino øverst og Fuso nederst.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.