Helt slutt for Volvos New Coach 9700 og 9900

Volvo har besluttet i samarbeid med karosseripåbygger Sunsundegui å ikke starte produksjonen av New Cosch 9700 og 9900. Kundene som har bestilt turbusser har fått deres ordre kansellert og blitt tilbudt Volvo chassis med påbygg fra Sunsundegui.

I følge Volvo så viste det seg at det ble for komplisert for Sunsundegui å bygge Volvo sitt eget karosseri hos den spanske påbyggeren. Dermed har Volvo bestemt seg for å ikke gjenoppta salget av deres New Coach 9700 og 9900.

«Sammen med Sunsundegui bestemte vi oss for å stoppe samarbeidet med dem om å lage karosseriet til Volvo 9700 og 9900 fordi det viste seg å være komplekst og at det var nødvendig med ytterligere investeringer som da ikke var bærekraftige fra et forretningsperspektiv», skriver Joakim Kenndal hos Volvo Bussar AB.

Nyheten kom som et sjokk hos flere norske Volvo kunder, men dessverre ikke helt uventet. Det har siden Volvo bestemte seg for å legge ned produksjonen i Polen vært usikkerhet om de ville gjenoppta denne sammen med spanske Sunsundegui. Volvo fra sin side var overbevist og solgte inn sine modeller hos kunder med levering i 2025.

Nå viste det seg å bli for komplekst og alle ordre er kansellert. Hva fremtiden vil vise for 9700 og 9900 New Coach er usikker. Volvo har foreløpig ingen planer om å gjenoppta produksjonen. Men de fortsetter å tilby chassis og 9700DD til kundene.

«Samarbeidet om vårt tilbudschassis og Sunsunsdeguis egen karosseri fortsetter. Produksjonen av Volvo 9700 DD vil fortsette med Carrus som partner. I Europa vil vi øke fokuset vårt ved å tilby chassiset vårt og et karosseri med passende karosseri – noe som betyr at vi fortsatt kan tilby busser. Foreløpig betyr dette at vi ikke kan tilby Volvo 9700 og 9900», avslutter Kenndal.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.