Fortsatt tungt for Ebusco

Flere av de europeiske bussprodusentene har meldt om et godt første halvår, men det gjelder ikke alle. Nederlandske Ebusco sliter i motbakke.

Ebusco gikk på et tap på ikke mindre enn 64,7 millioner euro første halvår Det er enda verre enn samme periode i fjor, da tapet var 35,8 millioner euro.

Omsetningen går også ned. Første halvår 2023 lå den på 41,7 millioner euro, og dette er falt til 38 millioner euro samme periode i år. Da er man altså langt unna et opprinnelig mål for hele 2024 på 345 millioner euro, og selskapet varslet da også tidligere i år at man ikke hadde muligheten til å nå målet.

Ett av problemene for Ebusco er at selskapet sliter veldig med leveransene. I løpet av første halvår leverte selskapet bare 98 busser. Da tar det veldig lang tid å fylle opp en ordrebok som er på hele 1662 enheter. Få leveranser innebærer selvsagt også at inntektene fra ettermarkedet ikke er på det nivå de kunne ha vært.

For å øke produksjonen har Ebusco endret strategi som innebærer at den nye 3.0-serien også skal monteres eksternt av kinesiske partnere. Etter endrede planer er målet nå å kunne øke produksjonen til mellom 40 og 50 busser i måneden innen utgangen av 2025.

Skandinaviske bussoperatører har inne bestillinger på over 130 busser. Dette er riktignok fordelt på forskjellige leveranseperioder, men legger beslag på store deler av Ebuscos kapasitet slik leveransetakten er for øyeblikket.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.