Nyheter

Første videregående skole med Elbuss

Sam Eyde VGS feirer 50 år med yrkessjåførutdanning og feiere samtidig at de er første videregående skolen som tar i bruk en batterielektrisk buss til sjåføropplæring.

Den 20 oktober 1975 ble en ny yrkesvei via videregående opplæring ettablert. Blakstad Videregående Skole i Froland startet sammen med noen få andre skoler en landslinje for yrkessjåførutdanning. På dagen 50 år etter var det en stor jubileumsfest i de relativt nye lokalene på Sam Eyde VGS i Arendal. Her var tidligere lærere, elever og politikere invitert til en aldri så liten overraskelse.

Sam Eyde VGS har i flere år arbeidet med å modernisere kjøretøyparken og samtidig møte miljøkravene til utslipp. Sammen med kunnskapsrike lærere og råd fra eksterne har skolen fått utviklet en helt unik buss til deres sjåførutdanning. En buss som det til nå bare finnes en av i verden.

Sam Eyde VGS er først i Norge og blant de første i verden til å ta i bruk en batterielektrisk klasse tre buss i deres sjåførutdanning. Bussen er levert av Eurobus Nordig og er av merket Golden Dragon. Bussen er utstyrt med en unik sjåførelærerposisjon hvor læreren har et komplett instrumentbrett hvor vedkommende ser nøyaktig det sammen som eleven. I tillegg er det pedalsett om en må gripe inn under kjøring.

«Fagutdanningen er viktig og denne sjåførutdanningen her ved Sam Eyde VGS er kjempeviktig for at landet skal gå rundt. Vi trenger sjåfører og vi trenger et godt tre-part samarbeid med Lastebileierforbudet og aktørene for å stå sterkt sammen», sier Fylkesordfører Arne Thomassen i Agder Fylke.

«Tar du denne yrkessåførutdanningen er du garantert jobb», legger Thomassen til. Han har selv lang erfaring som bedriftseier i et selskap hvor de hadde flere lastebiler.

Selv fikk Fylkesordfører Thomassen prøvekjørt den nye bussen og var tydelig på at han gjerne kunne tenke seg å kjøre buss når han en dag pensjonerte seg fra sin politiske kariere.

Bussen, en Golden Dragon Triumph E12 er en 12,3 meter turbuss med to aksler. Bussen har en rekkevidde på rundt 350 kilometer. Bussen er utstyrt med 12 batteripakker fra CATL på totalt 422 kW/t. Den elektriske motoren kommer fra Dana og yter 370 kW og med et dreiemoment på hele 3000 Nm. Bussen til Sam Eyde VGS er elektronisk redusert på kraften, slik at den startet med mye lavere dreiemoment opp til rundt 40 kiloemter i timen. Dette for å spare energi og slitasje. I tillegg gi en myk og behagelig igangkjøring.

Fakta:

Yrkessjåføropplæring på en landslinje er et tilbud i videregående skole som gir deg gratis opplæring og kjøretimer for å ta førerkort for tunge kjøretøy i førerkortklasse C og D. Landslinje betyr at du kan søke deg inn uavhengig av bosted og at skolen tilbyr et fullstendig program som gir deg yrkessjåførkompetanse etter ca. 19 uker. Dette er en yrkesfaglig vei til jobb som sjåfør på lastebil eller buss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.