Første Mercedes-Benz eCitaro K til italienske Asti

Mercedes-Benz startet serieproduksjon av den kortere elbussvarianten eCitaro K på høstparten i fjor, og nå er de første fire bussene levert til byen Asti i Piedmont i Italia.

I samme leveranser er det også 12 ordinære 12-meters eCitaro, foruten en tilsvarende buss levert tidligere. Det er kollektivtransportselskapet ASP S.p.A. som skal drifte de nye elbussene. Den totale bussflåten til selskapet teller 47 enheter, og leveransen fra Mercedes-Benz er starten og elektrifisering av hele bussflåten.

Men hvorfor den kortere varianten eCitaro K? Rett og slett fordi bussene skal gå på svingete og krevende ruter i Asti og det nærmeste området, med krav om gode manøvreringsegenskaper. Bussen har en total lengde på 10,63, og akselavstanden er bare 4398 mm, nesten halvannen meter kortere enn for en 12-meters eCitaro. Dette gir svingdiameter på bare 17,28 meter.

I den utførelsen Asti har valgt, er eCitaro K utstyrt med 26 sitteplasser og hele 54 ståplasser, samt en rullestolplass. De nye bussene har seks batteripakker på til sammen 588 kWh som gir en rekkevidde på inntil 400 km. Lading skjer over natten i busselskapet eget depot.

To av de fire Mercedes-Benz eCitaro K overlevert til ASP S.p.A nylig.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.