Flere passasjerer og økte kostnader
En fersk pressemelding fra Kollektivtrafikkforeningen har både positive og negative sider. Det positive er at vi opplever en viss økning i antall passasjerer. Det negative er at kostnadene øker raskere enn antall passasjerer.
Kollektivreisene passerte i fjor nivået fra 2019, altså det siste året før pandemien som jo i betydelig grad førte til nedstenging og utstrakt bruk av hjemmekontor.
– Det er gledelig at stadig flere ønsker å reise kollektivt, men den sterke kostnadsveksten er en stor bekymring i mange fylker. Skal vi klare å utvikle et enda mer attraktivt kollektivtilbud over hele landet i årene fremover, trenger vi en langsiktig plan for økt statlig finansiering av kollektivtransporten, sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.
Det er Transportøkonomisk institutt som har utarbeidet rapporten som gir disse opplysningene.
Kostnadene ved å drive kollektivtransport har økt betydelig siden 2019, mens billettinntektene har hatt en svakere utvikling. Justert for inflasjon har billettinntektene faktisk gått ned. I 2025 ble gapet i stor utstrekning dekket gjennom økte fylkeskommunale bevilgninger. Dermed er kollektivtransporten mer skattefinansiert og mindre brukerfinansiert enn før pandemien.
Store forskjeller mellom fylkene
Utviklingen varierer betydelig mellom fylkene. Noen har hatt en relativt stabil økonomi, mens andre opplever kraftig kostnadsvekst, særlig knyttet til nye anbudskontrakter. Dette henger også gjerne sammen med innfasing av ny teknologi, som blant annet økende bruk av elektriske busser. Kollektivtransporten blir stadig mer miljøvennlig, men det koster altså mer å produsere tjenestene.
Samtidig peker rapporten på at utslippene ikke har falt entydig, blant annet fordi biodrivstoff i noen tilfeller er erstattet med fossil diesel.

Generelt har det vært en positiv utvikling i antall passasjerer siden 2019, men det er store variasjoner mellom fylkene når det gjelder produserte rutekilometre.
Bilens posisjon er fortsatt sterk
Til tross for veksten i kollektivtrafikken er bilen fortsatt det dominerende transportmidlet i Norge. Antall biler per innbygger er uendret siden 2019, og biltrafikken har økt i samme periode.

Fordelingen mellom transportmidler. Med den store andelen som faller på personbilen, er det fortsatt stort potensial for å øke antall passasjerer i kollektivtrafikken.
