Flere nyheter på UITP-messen i Hamburg

Utviklingen innenfor batterielektriske busser foregår i stor hastighet, og nyheter er nesten dagligdagse. Noen av dem dukker opp på UITP-messen i Hamburg 16. til 18. juni.

Ny batterigenerasjon fra MAN

MAN er nå i gang med produksjonen av en ny generasjon batterier ved sin egen batterifabrikk i Nürnberg, og disse vises i den kompakte bybussutgaven Lion’s City 10 E.

Den nye batterigenerasjonen er blant annet mer kompakt. I en bybuss betyr det økt passasjerkapasitet. 10-metersbussen Lion’s City 10 E kan leveres med inntil 27 sitteplasser og 54 ståplasser, som gir en like god kapasitet som i mange 12-metersbusser.

Den nye batterigenerasjonen er mer effektiv, har høyere energitetthet og bedre utladingsegenskaper. Bussen som vises på messen, har fire batteripakker med en samlet kapasitet på 356 kWh. Sikkerheten er også økt i den nye generasjonen som er av typen NMC (litium-ion).

Batteriene skal ha en levetid på inntil 14 år og en million kilometer. Etter endt bruk i et kjøretøy skal 96 prosent av batteriene kunne resirkuleres. Produksjonen av den nye batterigenerasjonen er gradvis økt siden april i år og vil etter hvert bli benyttet i alle fremtidige batteridrevne busser og lastebiler fra MAN.

CaetanoBus

Den portugisiske bussprodusenten CaetanoBus lanserer en ny generasjon bybusser på UITP. Bussene, som finnes i lengder på 8,5, 12 og 18 meter, kan leveres som rent batterielektriske og i en versjon med brenselceller. Leddbussen på 18 meter kan også leveres i en egen BRT-utførelse (Bus Rapid Transit).

Den nye bussgenerasjonen har både komponenter og teknikk fra den store kinesiske buss- og trikkprodusenten CRRC. CRRC er også til stede på det skandinaviske marked, men da under varemerket YES-EU.

Caetanos nye bussgenerasjon har LFT-batterier (litium-jern-fosfat) fra den kinesiske batteriprodusenten CATL. Maksimal batterikapasitet er 266 kWh for 8,5-metersbussen, 465 kWh for 12-metersutførelsen og 700 kWh i leddbussen. Batteriene har høy energitetthet og en livslengde på over 4000 ladesykluser.

Brenselcelle-utgavene har brenselceller på 70 kW fra Toyota, som også er deleier i CaetanoBus.

ZF

ZF, den tradisjonsrike tannhjulsfabrikken, er en betydelig underleverandør til kjøretøyprodusentene og har naturlig nok en betydelig utviklingshastighet når det gjelder komponenter og utstyr for batterielektriske kjøretøy. På UITP-messen viser selskapet blant annet nye elektriske sentralmotorer, e-aksler, en ny luftkompressor, intelligente sikkerhetssystemer og teknologi innenfor selvkjørende løsninger.

Sentralmotoren CeTrax 2 får premiere på UITP. Den yter 210 kW og er egnet for busser opp til 19 tonn.

Ytterligere en nyhet er e-akselen AxTrax 2 LF som erstatter AxTrax AVE. Dette er en e-aksel som er tatt frem spesielt for lavgulvbusser.

Også elektriske busser trenger trykkluft. ZF har premiere på e-com Scroll som jobber etter spiralprinsippet. Det gir lite støy og vibrasjoner som er en stor fordel i stillegående elektriske kjøretøy. I tillegg er den nye kompressoren oljefri, noe som reduserer vedlikeholdsbehovet i betydelig grad.

Ellers vil standen være preget av innovative sikkerhetssystemer, samt digitale løsninger og teknologier for administrasjon av kjøretøyparker og løsninger for autonom kjøring.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.