Flere årsaker til kinesernes sterke stilling i Europa
Det internasjonale analysebyrået IDTechEx slår fast at det etter all sannsynlighet vil bli flere kinesiske elbusser på europeiske veier. Det skyldes ikke bare lav eller ingen toll på elbusser.
Selv om EU nå er i ferd med å innføre toll på batterielektriske personbiler, så gjelder ikke det nyttekjøretøy av noe slag. Lav eller ingen toll på elbusser betyr selvsagt gunstige priser, og dette mener IDTechEx er en av årsakene til at vi har fått mange kinesiske elbusser på europeiske veier. Men det er slett ikke eneste årsak. Minst like viktig er det at kineserne startet prosessen med elektrifisering av kollektivtrafikken mye tidligere enn i Europa etter påtrykk fra politikere som kanskje ikke har like mange forskjellige hensyn å ta som europeiske kolleger.
Dette har medført at kinesiske bussprodusenter startet utviklingsarbeidet langt tidligere enn sine europeiske konkurrenter, og det ser vi resultatet av nå. Dessuten har de kinesiske produsentene verdens største hjemmemarked å dekke. Det betyr storvolumfordeler på alle plan i produksjonen.
2023 har til nå vært det sterkeste året for elbusser i Europa, med mer enn 5.000 nyregistreringer. Toppåret i Kina var 2016 med nesten 140.000 nyregistrerte elbusser. Denne enorme forskjellen gir selvsagt de kinesiske produsentene en betydelig slagkraft.
Europeerne sent ute
Analysebyrået peker også på at de europeiske bussprodusentene har stått fast i startgropa alt for lenge når det gjelder utviklingen av elektriske busser. Flere av de europeiske bussprodusentene hadde ikke elbusser i produksjon før 2019, tre år etter toppåret i Kina.
Europeiske produsenter henger fortsatt etter i utviklingsarbeidet. Innenfor bybuss-segmentet har europeerne endelig kommet langt nok til å by kineserne reell konkurranse, ikke minst ledet av produsenter som MAN og Mercedes-Benz. Men innenfor segmentet for region-, langrute og turbusser opplever man det man tidligere så med bybusser, at europeiske produsenter henger etter de kinesiske.
Skal man ha en langrute- eller turbuss i dag, har man i realiteten ikke andre enn kineserne å henvende seg til. Da Boreal satte i drift Nordens første ekspressbuss mellom Trysil og Oslo i juni, var det kineserne man måtte handle hos, nærmere bestemt Yutong. Da hadde selskapet allerede erfaring med turbusser fra denne produsenten.
Det kinesiske markedet for elektriske busser begynner etter alt å dømme å bli mettet. Hvis produsentene i landet skal opprettholde produksjonsvolumet, må man styrke stillingen på andre markeder, blant annet det europeiske. Hendelser på det europeiske marked har dessuten vært en gavepakke for de kinesiske produsentene. At både Volvo og Scania har lagt om sin elbussproduksjon fullstendig har selvsagt skapt et visst vakuum for disse markene. Ebusco sliter med leveransene, og Van Hool gikk som kjent konkurs. Kinesiske produsenter er blant dem som nå dekker opp de leveransene som Van Hool hadde inne før konkursen.
Bildet: Boreal hadde i realiteten ikke andre enn kinesiske produsenter å henvende seg til da selskapet skulle sette sin og Nordens første elektriske ekspressbuss i drift. Valget falt på Yutong som selskapet har erfaring med fra tidligere.