Eventyret som trolig ikke blir noe av
Det tyske oppstartsselskapet Quantron, som hadde store planer om utslippsfrie busser og lastebiler, sliter økonomisk om dagen. Pengesekken er rett og slett tom.
Vi har hørt lite fra selskapet en stund, men tyske media melder om store problemer. Blant annet skal de ansatte ikke ha mottatt lønn på flere måneder, og leverandører får heller ikke betalt.
Quantron ble etablert så sent som i 2019, og i 2022 lanserte selskapet den batterielektriske bybussen Cizaris 12 EV. En brenselcellevariant, Cizaris 12 H, skulle lanseres året etter. Den skulle i stor utstrekning bygge på komponenter og drivlinje fra den batterielektriske varianten. Den har vi imidlertid ikke sett noe til.
Sin største ordre på Cizaris 12 EV landet Quantron i 2023, nemlig seks batterielektriske busser til et italiensk selskap. Også i Østerrike går det noen batterielektriske busser. Ellers er det blitt temmelig stille omkring nye bussleveranser.
Også lastebiler
Quantron hadde også store planer om lastebiler. Da var det i hovedsak snakk om ombygging av kjøretøy fra andre produsenter, blant annet MAN. Norske transportører fattet interesse for brenselcelle-lastebiler fra Quantron. Blant annet inngikk SR Group en intensjonsavtale om inntil 50 hydrogendrevne lastebiler. Denne avtalen er senere kansellert.
Quantron har i liten grad besvart spørsmål fra tyske media, men økonomisjefen i selskapet har uttalt til Augsburger Allgemein at selskapet søker nye investorer og friske penger. Så gjenstår det å se hvordan den prosessen går. Det har også kommet frem i tysk presse at Quantron er i såkalt insolvensbehandling i tingretten i Augsburg.
Tung grønn overgang
Quantron føyer seg inn i rekken av selskaper som har hatt store utfordringer med den såkalte grønne overgangen til utslippsfrie kjøretøy. Et tradisjonsrikt selskap som Van Hool gikk konkurs, hovedsakelig på grunn av manglende inntjening på sine bybusser. Ebusco er nærmest på konkursens rand og sliter voldsomt med både leveranser og økonomi. Solide aktører som Scania og Volvo tok tidlig strukturelle grep for å få bedre økonomi fra bussproduksjonen. Flere andre produsenter sliter med forsinkede leveransene av busser.
Det er sikkert mange grunner til at det er blitt slik, men det er åpenbart at det grønne skiftet har vært en større utfordringer for mange produsenter enn man hadde forutsett.