Elektrisk Solaris-jubileum

Vi går inn i helgen med en liten omtale av et Solaris-jubileum som forteller at elbusser har muligheter for et langt liv.

Da skal vi til byen Jaworzno langt sør i Polen hvor bussoperatøren PKW Jaworzno var den første i landet som tok i bruk en elbuss, nærmere bestemt en Solaris Urbino 12 electric. Det er nøyaktig ti år siden. Siden da har denne bussen tilbakelagt 700.000 km og gjør fortsatt sin daglige jobb på en god måte. Solaris sier ikke noe i pressemeldingen om bussen fortsatt har de samme batteriene som den ble levert med.

Siden den første elbussen har PKW Jaworzno jevnt og trutt skiftet ut sine dieseldrevne busser med elektriske. Selskapet har i dag 49 elektriske Solaris-busser, og i forbindelse med ti-årsjubileet ble det undertegnet en avtale om levering av ytterligere sju busser.

Den første Solaris-bussen var starten på en omfattende elektrifisering av busstransporten i Jaworzno. Når det nevnte sju nye Solaris-bussene er levert i løpet av første halvår 2026, utgjør den elektriske andelen hele 85 prosent i byen.

– Det er en stor kilde til stolthet for meg og hele teamet at den første elektriske bussen vi leverte til Polen var starten på en omdannelse av offentlig transport i Jaworzno – og over hele landet. Det som gir oss enda større tilfredshet, er at denne historien fortsetter. Byen investerer konsekvent i en nullutslippsflåte og leder an innen mobilitetstransformasjon på europeisk skala. Vi er stolte av å ha vært en del av denne endringen helt fra starten av, sa Javier Iriarte, administrerende direktør i Solaris Bus & Coach, under tiårsjubileet.

Og Zbigniew Nosal, administrerende direktør i PKM Jaworzno, fulgte opp med å si: – For ti år siden tok vi, sammen med ordfører Paweł Silbert, en avgjørelse som for alltid forandret den offentlige transporten i Jaworzno. I dag kan vi se at det var et skritt i riktig retning, ikke bare for miljøet, men også for innbyggerne våre. De nye elektriske bussene markerer neste steg på denne reisen. Vi er glade for at vi, sammen med Solaris, kan fortsette å utvikle moderne og folkevennlig bymobilitet, sa han.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.